Malmin asemalle kaavaillaan uutta siltaa radan yli – Muilla asemilla ei vielä peruskorjaussuunnitelmia

Malmin aseman kunnospitoa on hankaloittanut se, että asema ja sen välittömässä läheisyydessä olevat tilat ovat usean eri omistajan hallinoimia. Väyläviraston ja kauoungin ohella, tiloja hallinnoi Senaatin Asema-alueet Oy sekä kauppakeskukset Malmintori ja Malmin Nova. Johanna Erjonsalo

Marjo Rämö

Käpylä–Puistola-rataosuuden asemien laajempia peruskorjauksia tai uudistamisia ei ole vielä suunniteltu.

Väylävirastosta kerrotaan, että tarpeita selvitetään samalla kun juna-asemilla tehdään ilmeenkohennusremontteja lähivuosien aikana.

Väylävirasto vastaa useimmilla asemilla laiturialueista sekä niille vievistä kulkuväylistä.

Kyseisen rataosuuden laiturirakenteet ja kulkuväylät ovat valmistuneet pääosin vuosina 1995–1996.

Sen sijaan Malmin juna-asemalla ollaan parhaillaan vaihtamassa usein rikki olleet liukuportaat tavallisiksi portaiksi. Asemalle rakennetaan myös uusi hissi.

Helsingin Uutiset kertoi hiljattain Koillis-Helsingin asemien surkeasta kunnosta (HU 26.5.).

Asemilla toteutetaan 2–3 vuoden aikana pintaremontteja, joilla pyritään vastaaman asemien käyttäjiltä tulleeseen palautteeseen. Palautteen mukaan muun muassa asemien siivouksessa, valaistuksessa ja talvikunnossapidossa on parannettavaa.

Eniten palautetta on tullut Malmin aseman käyttäjiltä. HU:n haastattelemat aseman käyttäjät pitivät aseman kulkuväyliä järkyttävän siivottomina. Koko aseman uusimistakin ehdotettiin.

Malmin asemakeskus on yksi kaupungin kehittämiskohteista. Alueen toimijoiden ja asukkaiden tarpeita on kartoitettu ja koottu ”visioksi”.

– Tarve on uudelle sillalle, joka toisi paremman kävely- ja pyöräily-yhteyden aseman kohdalle, kertoo arkkitehti Antti Mentula kaupunkiympäristön toimialalta.

Nyt ainoa reitti radan yli kulkee ns. putkessa kahden kauppakeskuksen yli.

Autoille ja kevyelle liikenteelle tarkoitetut sillat ovat nyt aseman molemmilla puolilla noin 700 metrin päässä toisistaan.

Tikkurilan asemalla junaraiteet ylitetään valoisan käytävän kautta. Armi Suojanen

Ylikulun ohella on esitetty radan laajempaa kattamista ja kauppa- tai toimistotilojen rakentamista radan päälle. Nämä visiot muuttaisivat Malmin asemaa merkittävästi.

Suunnittelu on alkutekijöissään. Kaavamuutoshakemusta ei ole vielä tehty. Pelkkä kaavamuutos vie noin kaksi vuotta. Ennen sitä ei laajoihin peruskorjauksiin ole järkevää lähteä.

Lähivuosien pintaremontit ovat Mentulan mukaan tarpeellisia viihtyvyyden ja turvallisuuden lisäämiseksi.

Malmin asema tyhjeni kutojamummoista, näkyä todistanut Toivo: "Kun on eläkeläinen, rupeaa ymmärtämään tällaisiakin asioita"

Käytätkö Pukinmäen juna-asemaa? – Huomaa tämä muutos kesän junaliikenteessä

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut