Uusi työssäkäyntivero vai tarpeellinen uudistus? Näin Helsingin ehdokkaat suhtautuvat ruuhkamaksuihin

Monen vaalikoneeseen vastanneen mielestä Helsingissä ei ole sellaisia ruuhkia, joihin tarvittaisiin uuden maksujärjestelmän luomista. Arkisto/ Mika M. Niskanen
Kaisa Paastela

Kaisa Paastela

Reilu puolet (53%) HU:n vaalikoneeseen vastanneista kuntavaaliehdokkaista ei halua periä autoilijoilta ruuhkamaksuja.

Väitteeseen ”Ruuhkamaksut tulee ottaa käyttöön Helsingissä” myönteisesti vastaa 40 prosenttia ehdokkaista.

Helsingin suurimmista puolueista kannatusta löytyy vihreistä, joista 88 % toisi ruuhkamaksut käyttöön.

– Kannatan ruuhkamaksuja autoilta päästöjen mukaan. Tukholmassa maksuilla on ollut positiivisia vaikutuksia päästöjen vähenemisen sekä autokannan sähköistymisen muodossa, Shawn Huff (vihr.) kirjoittaa.

Kokoomuksessa ruuhkamaksuja puolestaan vastustaa 82 %.

– Tapamme niillä loputkin vanhasta keskustasta sekä sen palveluista. Jos niin viher-vas.enemmistöllä kuitenkin päätetään, niin vain ympäristökuntien kauppakeskukset kiittävät ratkaisua, Arja Karhuvaara (kok.) kommentoi.

Joskus muinoin ”autopuolueena” tunnettu SDP asettuu kannoissaan välimaastoon. Demareiden ehdokkaista 52 % vastustaa ja 33 % kannattaa ruuhkamaksuja.

– Ruuhkamaksuihin liittyvää lainsäädäntöä ei ole vielä valmiina ja suhtaudun ruuhkamaksuihin muutenkin penseästi. Kehittäisin mieluummin julkista liikennettä toimivaksi ja houkuttelevaksi, Minna Salminen (sd.) perustelee.

Kovinta ruuhkamaksujen vastustaminen on sinisissä ja perussuomalaisissa, joista uutta maksua ei kannata yksikään vastaaja.

Perussuomalaisista 97 prosenttia vastustaa ja loput eivät osaa kertoa kantaansa. Moni perussuomalaisten ehdokas kirjoittaa vaalikoneessa, että ”autoilijoita on rangaistu jo liikaa”.

– En missään nimessä voi kannattaa työssäkäyntiveroa, joka ruuhkamaksu käytännössä olisi, Mari Rantanen (ps.) sanoo.

Myöskään RKP:ssa (57 %), kristillisissä (81%) ja keskustassa (69%) ja Liike Nytissä (88%) ruuhkamaksuja ei kannateta.

Vasemmistoliitosta 86 % toisi ruuhkamaksut Helsingin teille.

– Yksityisautoilua tulee hillitä ja vähentää, Pauli Jokinen (vas.) kirjoittaa.

– Maaseudulla on tarpeetonta rankaista autoilijaa, mutta Helsingissä sen voi tehdä. Kuitenkin siten, ettei se esimerkiksi haittaa kohtuuttomasti ammattiliikennettä, Jokinen jatkaa.

Ruuhkamaksuista on puhuttu jo useita vuosia. Niiden periminen ei ole mahdollista ennen asiasta säädettävää lakia. Lisäksi pelkona on ollut, katoavatko rahat valtion kassaan vai saadaanko ne käytettyä Helsingissä esimerkiksi julkisen liikenteen parantamiseksi.

– Ruuhkamaksut olisivat käytännössä uusi työssäkäynnin vero. Sitä joutuisivat maksamaan erityisesti ihmiset, jotka eivät voi tehdä etätöitä tai valita työaikojaan, muistutti Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen viime viikolla.

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut