Jätkäsaareen satamatunneli vai ei? – "Kun keskustatunnelia ei saatu aikaiseksi, niin ainakin tämä tulee toteuttaa"

Kaisa Paastela

Kaisa Paastela

Suurin osa Helsingin Uutisten vaalikoneeseen vastanneista ehdokkaista (62%) kannattaa Jätkäsaaren satamatunnelin rakentamista. Tunneli ohjaisi liikenteen Länsiväyälle.

Vihreistä reilu puolet ehdokkaista jättäisi tunnelin rakentamatta.

– Periaatepäätös tehtiin jo, ja pitäisin siitä kiinni – jollei tässä tarkemman valmistelun edetessä sitten osoittaudu, ettei tunneli olisi hintansa väärti, kirjoittaa Atte Harjanne (vihr.), joka on samaa mieltä väitteen "Jätkäsaaren satamatunneli tulee rakentaa ja sijoittaa satamatoiminnot Länsisatamaan, Katajanokalle ja Vuosaareen" kanssa.

Politiikan tutkija uskoo kokoomuksen voittoon Helsingissä, vihreiden draivi vähentynyt – näin käy perussuomalaisille

Kokoomuksesta liki kaikki ehdokkaat (93%) puoltavat tunnelia.

– Jätkäsaaren satamatunnelin rakentaminen mahdollistaa ihmisten ja yritysten arkea kuormittavien liikenneruuhkien purkamista. Satamatoimintojen siirtäminen vauhdittaa kotikaupunkimme keskustan elävöittämistä ja vetovoiman lisäämistä, Sari Sarkomaa (kok.) kirjoittaa.

Keskustassa Eteläsataman Makasiini- ja Olympiaterminaalin alueet on jo päätetty ottaa muuhun käyttöön. Ruotsin-laivat lähtevät jatkossa Katajanokalta ja Tallinnan-liikenne on Jätkäsaaressa.

Myös demareissa tunnelilla on 75 prosentin kannatus. Reijo Vuorennon (sd.) mielestä tunneliasioita on Helsingissä jahkattu jo riittävästi.

– Olen asunut Tukholmassa ja nähnyt kuinka tunneliratkaisut edistävät kaupungin toimivuutta. Kun valitettavasti keskustatunnelia ei saatu aikaiseksi, niin ainakin tämä Jätkäsaaren satamatunneli tulee toteuttaa. AIvan liian kauan on kestänyt pähkäily tunneleista. Tunnelit ovat ainut järkevä tapa edistää mm. autotonta keskustaa (--). Nyt on luotu keinotekoisesti ruuhkia ja vastakkainasettelua, Vuorento kirjoittaa vaalikoneessa.

Pitäisikö 1-vuotiailta leikattu Helsinki-lisä palauttaa? Näin vastaavat kuntavaaliehdokkaat: "Suurentaa köyhyysriskiä"

Perussuomalaisista satamatunnelia kannattaa niin ikään selvä enemmistö (63%), vasemmistoliitosta kolmannes ehdokkaista jättäisi tunnelin rakentamatta ja toinen kolmannes näkee sen tarpeelliseksi. Viimeinen kolmannes ei ole vielä lukinnut kantaansa.

Keskustasta (75%) ja RKP:stä (85%) niin ikään selkeä enemmistö ehdokkaista rakentaisi tunnelin ja myös kristillisistä 57 prosenttia kannattaa.

– Näyttää siltä, että satamatunneli tullaan rakentamaan kokoomuksen ja SDP:n sitä kannattaessa. Tunneli on ratkaisu raskaan liikenteen ongelmiin Jätkäsaaressa, mutta valitettavasti myös hyvin kallis, feministisen puolueen ehdokas Eino Heikkilä katsoo.

Uusi työssäkäyntivero vai tarpeellinen uudistus? Näin Helsingin ehdokkaat suhtautuvat ruuhkamaksuihin

Asukkaiden Helsinki -listan ehdokas Marjut Ollitervo rakentaisi tunnelin sijaan matkustajaterminaalin Vuosaareen, koska Ollitervon mukaan kansainväliset esimerkit osoittavat, että kun autoilulle rakennetaan lisää kapasiteettia, se myös täyttyy nopeasti ja palataan lähtötilanteeseen eli ruuhkiin.

– Metron jatkaminen Vuosaareen ja matkustajaterminaalin rakentaminen Vuosaareen on järkevämpi vaihtoehto kun hankalan ja kalliin tunnelin rakentaminen, jonka hyöty on todennäköisesti vain tilapäinen. Kaupunkia ei pidä suunnitella rakennusbisnesten ehdoilla, Ollitervo kommentoi.

Liike Nytin Leif Ekholm ei usko, että matkailijoita on järkeä ohjata Vuosaareen, josta "pitäisi seikkailla" keskustaan.

– (Tunneli) helpottaisi ruuhkia. Turistien tulisi kuitenkin saapua Helsinkiin nimenomaan keskustaan.

Etkö vielä tiedä ketä äänestää kuntavaaleissa sunnuntaina? HU:n vaalikoneessa voit etsiä ehdokasta myös kaupunginosan mukaan: vaalikoneeseen pääset tästä.

Siltarahoilla saisi kaikille Kruunuvuorenrannan asukkaille HSL-liput 54 vuodeksi

Siirry vaalien tulospalveluun

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut