HSL vastaa kritiikkiin tiedotuksesta: Junien näyttöjä päivitetään – "Oulunkylään matkustaminen on järkevää kaikissa tilanteissa"

Moni Helsingistä Pukinmäkeen, Malmille, Tapanilaan tai Puistolaan matkustanut on joutunut tekemään mutkan Tikkurilan aseman kautta junan viilettäessä oman aseman ohi. Leena Koivisto

Marjo Rämö

Ratatyöt ovat sekoittaneet Helsingistä ja Tikkurilaan kulkevan lähijunaliikenteen pahemman kerran.

Pukinmäen kohdalla tehtävistä ratatöistä johtuen osa Rautatieasemalta Tikkurilan suuntaan ajavista lähijunista on ajanut Pukinmäen, Malmin, Tapanilan ja Puistolan asemien ohitse pysähtymättä. Ohiajot ovat tulleet yllätyksenä matkustajille.

Lähijunat alkoivat ajaa yllättäen usean Koillis-Helsingin aseman ohi, työmatkat venyivät – Nyt poikkeusaikatauluja yritetään järkeistää

Viime lauantaina tehtyjen aikataulumuutosten avulla tilannetta pyrittiin järkeistämään, jotta matkustajat voisivat paremmin ennakoida, mikä juna pysähtyy milläkin asemalla.

Helsingin Uutisten saaman yhteydenoton ja sosiaalisen median kommenttien perusteella tieto asemien ohiajoista ei vieläkään ole tavoittanut kaikkia matkustajia.

– Muut matkustajat kertoivat junassa, että Malmille päästäkseni pitää ajaa Tikkurilaan saakka ja vaihtaa siellä junaa, ihmettelee tiistaina Rautatieasemalta Malmille pyrkinyt espoolainen.

Miten matkustajien tiedottamista jo junaan noustessa voidaan parantaa HSL:n matkustajainformaatiotiimin vetäjä Joona Packalen?

– Junien reitistä on ennakkoon tietoa muun muassa asemien näytöissä ja kuulutuksissa sekä esimerkiksi Reittioppaassa.

– Junien sisällä olevien näyttöjen osalta päivitystyöt ovat myös käynnissä. Koska ratatöiden aiheuttama haitta matkustajille oli viime viikolla akuutti, tehtiin päätös korjata järjestelyä nopeasti. Tämän seurauksena voi syntyä tilanteita, joissa kaikki matkustajalle tarjottava tieto ei pysy mukana muutosvauhdissa. Työskentelemme yhdessä junien informaatiosta vastaavan VR:n ja asemien informaatiosta vastaavan Fintrafficin kanssa, jotta virheiden määrää saadaan karsittua.

Kuuluttaako kuljettaja asemien väliin jäämisestä vai tuleeko kuulutus nauhalta?

– Tällä hetkellä junankuljettaja tai konduktööri kuuluttaa poikkeuksesta Oulunkylässä. Jatkossa tämä kuulutus tullaan korvaamaan automaattisella kuulutukselle.

Aiemmassa tiedotteessa kerroitte, että konduktöörejä on kohdennettu opastamaan matkustajia Oulunkylän ja Malmin asemilla. Mihin opastusta tarvitaan näillä asemilla? Eikö opastusta pitäisi saada jo junaan noustessa Rautatieasemalla tai Pasilassa, jolloin matkustaja voi jäädä odottamaan väliasemilla pysähtyvää junaa tai valita vaihtoehtoisen kulkuneuvon?

– Tieto junien reitistä on tärkeää myös Pasilassa ja Päärautatieasemalla, mutta näissä paikoissa laiturien näytöt ja kuulutukset ovat yksittäisiä konduktöörejä tehokkaampi keino viestiä suurille joukoille.

– Matkustajilta saamiemme palautteiden perusteella poikkeukset ovat aiheuttaneet erityisesti hämmennystä Oulunkylässä ja Malmilla. I-junalla matkustaminen Oulunkylään saakka on järkevää kaikissa tilanteissa ja Oulunkylässä vaihtaminen seuraavaan I-junaan tai busseihin voi vaatia opastusta. Malmi taas on joukkoliikenteen vaihtopaikka, jossa vaihtavat matkustajat voivat tarvita opastusta.

Tuttua reittiä kulkeva matkustajan ei automaattisesti tähyile näyttöjä ja monilla on kuulokkeet korvillaan ja katse kännykässä. Miten heille saadaan tietoa?

– Heitä on vaikea tavoittaa ja siksi aiheesta kerrotaan useissa eri paikoissa kuten Reittioppaassa, näytöillä ja kuulutuksissa. Tieto myös pyritään toistamaan riittävän usein. Niille matkustajille, jotka ovat lisänneet HSL-sovelluksen tietoihin I-junan, on myös lähetetty ilmoitus puhelimeen. Kannustammekin matkustajia lisäämään näitä tietoja, jolloin HSL:n tiedotus on paremmin kohdentuvaa.

Onko odotettavissa, että matkustajia, joille asemien ohiajaminen tulee yllätyksenä, on elokuun loppuun saakka?

– Kun saamme parannettua ja kohdennettua tiedotuksen paremmin varmasti myös matkustajat pääsevät paremmin perille. Koska muutos on suuri ja vaikuttaa laajasti matkustajiin on varmasti myös jatkossa niitä, joille järjestely tulee yllätyksenä.

Miten paljon teille on tullut palautetta asiasta?

– Palautteita on tullut joitakin kymmeniä liittyen kesän ratatöihin. Pääosin nämä ovat kohdistuneet informaatioon junissa ja asemilla sekä yleisesti ratatöiden aiheuttamaan haittaan matkustajille muun muassa aikataulujen suhteen.

HSL luopuu lippuautomaateista parin vuoden sisällä eikä matkakorteille voi enää ladata arvoa – Opiskelija-alennuksen saa jo ensi vuonna vain sovelluksesta

Pääradan juna-asemat jopa kuvottavassa kunnossa: "En ole koskaan nähnyt täällä siivoojaa" – kaupunki lupaa pientä pintaremonttia

Junat tyhjenivät, häiriköt jäivät: "Mies heilutti palavaa sytkäriä naamani edessä" – Emily, 17: "Huutavat ja riehuvat"

Lähijunissa ja asemilla näkyy jatkossa yhä enemmän konduktöörejä – liputta matkustamiseen puututaan entistä tiukemmin

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut