Lentokenttä: Havainto lentokoneen noususta ja kopteriliikenne estävät kentän avaamisen yleisölle.
Kaupunki tiedotti viime viikolla, että Malmin lentokentän virkistyskäyttö viivästyy sillä alueella on havaittu lentotoimintaa.
Projektinjohtaja Kimmo Kuisma kertoo, että tiedotteen taustalla on havainto lentokoneen noususta kiitotietä pitkin toukokuun lopulla sekä havainnot kopteriliikenteestä.
– En osaa arvailla, mistä lentokone on peräisin.
Kuisma kertoo, että havainnosta on ilmoitettu ilmailuviranomaiselle.
Kaupunki: Malmin kentällä "luvatonta lentotoimintaa"
Yksittäisen lentokonehavainnon lisäksi kentän laidalla on ollut helikopteriliikennettä.
Kaupunki katsoo, että tällaisessa tilanteessa kenttää ei ole turvallista avata yleisölle.
– Menemme turvallisuus edellä. Jos siellä on lentokoneiden tai helikoptereiden toimintaa ilman, että kaupunki voi siihen vaikuttaa, kenttää ei voi avata yleisölle.
Malmin lentokentän ystävät ry:n puheenjohtaja Timo Hyvönen kertoo, että kentän läheisyydessä on edelleen noin kymmenkunta lentokonetta, jotka kuuluvat yksityisille tai yhdistyksille.
Hän ei ole kuullut tai havainnut, että kentän kiitotietä olisi käytetty nousuihin tai laskeutumisiin sen jälkeen kun kiitotiet suljettiin 14. maaliskuuta.
– Kentän ylihän saa ihan vapaasti lentää, Hyvönen huomauttaa.
Pienimuotoista helikopteritoimintaa kentällä sen sijaan on edelleen.
Koptereita huoltava Helitech ottaa vastaan huoltoon tulevia koneita hallinsa vieressä olevalla plattalla siitäkin huolimatta, että kaupunki on sanonut maa-alueen vuokrasopimuksen irti.
Kaupungin näkemyksen mukaan sopimus on päättynyt ja alue olisi jo pitänyt luovuttaa kaupungin hallintaan.
– Alueella on useampi toimija, joiden osalta tilanne on sama, kertoo kaupunginlakimies Jenni Rope sähköpostitse.
Lentokentttäyhdistyksen hallussa ollut vuokra-alue sen sijaan on kaupungin hallinnassa.
– Kaikki tilat pitäisi purkaa. Olemme riitauttaneet irtisanomiset. Asia on vireillä käräjäoikeudessa, kertoo Helitechin tekninen johtaja Janne Kivi.
Kentän eteläpäässä pelastuslaitoksen läheisyydessä toimivalla yrityksellä ei ole omaa lentotoimintaa eikä toimilupaa siihen.
Vuonna 2001 rakennettu halli on kaupungin tontilla. Lisäksi yritys on vuokrannut piha-alueen, jota sen asiakkaat käyttää laskeutumiseen ja lentoonlähtöön huoltoon liittyvissä lennoissa.
– Koptereita tulee huoltoon ja lähtee enimmillään 2–3 kertaa arkipäivisin. Välillä voi olla viikonkin tauko, kertoo Kivi.
Kuva: Malmin kentän alkuperäistä kiitotietä alettiin rouhia irti – "Poliisille ilmoitettu"
Hänestä huoltoihin liittyvä kopteriliikenne ei estä kentän avaamista yleisökäyttöön sen kummemmin kuin vieressä toimivan pelastuslaitoksen toiminta.
– Koptereiden käytössä olevan alueen voisi rajata esimerkiksi lippusiimalla tai aidalla tarvittaessa.
Voidaanko vuokralaiselta edellyttää, että helikoptereiden laskeutumispaikkana oleva alue rajataan esimerkiksi aidalla?
– Varmaan vaihtoehtoja voidaan tutkia, mutta en nyt osaa ottaa tuohon kantaa. Turvallisuusnäkökohdat tulisi huomioida silloinkin, kuten kuka aidasta vastaisi, Kimmo Kuisma pohtii.
Suihkulähde palautettiin Malmille – mutta toinen vesiallas pysyy yhä tyhjänä