Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Lääke- ja hormonijäämät rasittavat Vantaanjokea – tehokkaampi puhdistuslaitteisto Viikinmäkeen maksaisi 150 miljoonaa euroa

Ympäristö: Joen virkistyskäyttö ja kalastus on silti turvallista.

Vantaanjoen vesistöä rasittavat useista lääkkeistä ja hormonivalmisteista aiheutuvat päästöt. EU-rahoitteisen CWPharma-tutkimusprojektin mukaan osa päätöistä on merkittäviä.

Suomen ympäristökeskuksen (Syke) tutkijoiden mukaan Vantaanjoessa ja sen sivujoissa on muassa kipulääkkeiden, kipugeelien ja antibioottien jäämiä sekä estroni- ja noretisteroni-naishormonia.

Osa lääkejäämistä ylittää haitattomana pidetyt pitoisuudet. Joen virkistyskäyttö ja kalastus on silti turvallista.

– Virkistyskäyttöön jäämillä ei ole vaikutusta. Löydetyt pitoisuudet ovat pieniä verrattuna esimerkiksi yhteen ibuprofeiinitablettiin, sanoo johtava tutkija Noora Perkola Suomen ympäristökeskuksesta.

Lääkeaineiden jatkuva kertyminen Vantaanjokeen ja Itämereen voi olla tutkijoiden mukaan hyvin haitallista ympäristölle. Syken tutkijan Katri Siimeksen mukaan Vataanjoessa on huolestuttavan paljon esimerkksi erytromysiiniä ja ibuprofeenia.

– Ne ovat kaikki yleisesti käytettyjä lääkeaineita, joihin jätevedenpuhdistus ei juurikaan tehoa, sanoo Siimes Syken tiedotteessa.

Tutkijat suosittavat useita toimenpiteitä, kuten valistusta ja lääkejätekeräysten tehostamista, jäämien vähentämiseksi.

Tehokkain keino olisi jäteveden puhdistuksen tehostaminen. Perkolan mukaan se tarkoittaisi otsonointi- tai aktiivihiililaitteistojen asentamista puhdistamoille.

Pohjoismaiden suurimmassa jätevedenkäsittelylaitoksessa Helsingin Viikinmäessä puhuttaisiin arvion mukaan 150 miljoonan euron investoinnista. Riihimäen ja Hyvinkään puhdistuslaitoksilla kulut olisivat niissäkin miljoonaluokkaa, arvioi Perkola.

Tutkijat suosittelevat, että isoilla laitoksilla uudet laitteet otettaisiin käyttöön 2030 mennessä ja pienemmillä laitoksilla viimeistään 2040.