Metroissa otettiin käyttöön uusi järjestelmä – säästänyt energiaa ja 200 000 euroa rahaa

HKL:n vuosi sitten käyttöön ottama DAS-järjestelmä on säästänyt rahaa ja energiaa. HKL

Sanna Jompero-Lahokoski

Metrojunien energiankulutusta on viimeisen vuoden aikana saatu vähennettyä viisi prosenttia käyttöön otetun uuden järjestelmän ansiosta. Myös rahaa on säästynyt.

Driver Advisory System -järjestelmä (DAS) otettiin käyttöön vuosi sitten toukokuussa. Sen pyrkimyksenä on vähentää metrojunien energiankulutusta ja kustannuksia.

– DAS:lla on saavutettu selkeä energiansäästö, mutta meillä on potentiaalia saavuttaa vielä suuremmatkin säästöt, kertoo liikennöintiyksikön johtaja Arttu Kuukankorpi tiedotteessa.

Rahaa vuositasolla on säästynyt noin 200 000 euroa.

Uudella järjestelmällä on saavutettu paljon myös muita hyötyjä.

Junaliikenteen täsmällisyys on parantunut. Järjestelmä opastaa kuljettajaa esimerkiksi kertomalla, minkä verran ja missä kohtaa rataa on hyvä antaa junalle tehoa sen liikuttamiseen. Radan ala- ja ylämäkiä hyödynnetään kiihdytyksissä ja jarrutuksissa. Järjestelmä pystyy kertomaan myös edellä menevän vuoron sijainnin. Kuljettaja pystyy näin ennakoimaan edellä ajavan vuoron, mikäli matkanteko on viivästynyt.

HKL:n metrot ja raitiovaunut kulkevat uusiutuvalla sähköllä.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut