Potkulautayhtiö valmis harkitsemaan yöajalle alennettua nopeutta – toivoo lainsäätäjien puuttuvan humalassa ajoon

Helsingissä esitetään valtuustoaloitteella nyt muun muassa sitä, että potkulaudoille tulisi omat telineet, kuten kaupunkipyörilläkin on. Nykyisellään lautoja on jatkuvasti lojumassa pitkin poikin esimerkiksi jalkakäytävillä. Arkisto/Jukka Hämäläinen
Kaisa Paastela

Kaisa Paastela

Potkulautailijoille tapahtuneet onnettomuudet ovat puhuttaneet jälleen tällä viikolla. Sähköpotkulautojen käytön suitsimisesta on tehty Helsingissä ainakin kaksi valtuustoaloitetta ja Hus kertoi tiedotteella, että laudalla kaatuminen johtaa erittäin vakaviinkin loukkaantumisiin.

Sähköpotkulautayhtiö Voi Technologyn operatiivisesta toiminnasta vastaava Reetta Alastalo toivoo, että Suomessa otettaisiin Saksan tapaan käyttöön promilleraja sähköpotkulaudoilla ajaessa.

"Kasvot edellä asfalttiin, kypärää ei luonnollisesti ole" – sähköpotkulaudalla toheloivat nuoret kuormittavat sairaalan päivystystä

Voi kertoo tiedotteessa olevansa valmis myös harkitsemaan alennettua nopeutta öiseen aikaan.

– Olemme avoimia keskustelulle myös nopeusrajoitusten suhteen. Esimerkiksi nopeuden laskeminen nykyisestä 25 kilometristä tunnissa 20 kilometriin voisi olla yksi vaihtoehto, Alastalo kommentoi.

Voi Technology kannustaa päättäjiä harkitsemaan, pitäisikö sähköpotkulaudoilla humalassa ajamisesta tehdä rangaistavaa.

– Esimerkiksi Saksassa sähköpotkulaudat luokitellaan moottorikäyttöisiksi ajoneuvoiksi, jolloin niiden promilleraja on 0,8. Olemme avoimia säätelylle, jos toimenpiteillä voidaan lisätä ihmisten turvallisuutta, sanoo Reetta Alastalo tiedotteessa,

– Kansallisia tilastoja ei ole saatavilla, joten olemme joidenkin sairaaloiden omien laskelmien varassa. Saamiemme tietojen ja tutkimustenkin mukaan suureen osaan eli noin 90 prosenttiin onnettomuuksista liittyy kuitenkin alkoholi, Alastalo toteaa.

IL: Helleviikonloppu ruuhkautti sairaalat – tapaturmissa korostuu yksi erityinen syy

Alastalo muistuttaa, että helmikuussa tehdystä OECD:n laajasta raportista käy ilmi, että sähköpotkulauta on liikenteessä yhtä turvallinen kuin tavallinen pyörä.

– Uutena liikkumisen muotona sähköpotkulaudat herättävät paljon mielipiteitä. Suomessa skuutit on otettu kuitenkin pääasiallisesti hyvin vastaan, ja meillä on huomattu, että niiden avulla voidaan esimerkiksi vähentää kaupunkien ruuhkia ja parantaa ilmanlaatua.

Sähköpotkulaudat pelottavat Kruununhaassa  – Asukasaktiivi: "Erityisesti iäkkäillä on pelko, että ajavat päälle"

Skuuttien täyttä yöllistä kieltoa Alastalo ei kannata.

– Keskustelussa kannattaa muistaa, että monilla on myös omia sähköpotkulautoja, joita ei ole mahdollista sulkea yöksi. Skuutteja käyttää öiseen aikaan ja aamuisin myös moni työmatkalainen. Pyöriä tai autojakaan ei suljeta yöksi. Humalassa ajoon pystyttäisiin tehokkaimmin vaikuttamaan lainsäädännön ja viranomaisvalvonnan kautta.

– Meillä on myös paljon asiakkaina henkilöitä, jotka käyttävät skuutteja työmatkoihin öiseen aikaan. Lisäksi olemme saaneet käyttäjiltä paljon palautetta, että he kokevat skuutit turvalliseksi tavaksi liikkua öiseen aikaan muun muassa kaupungeissa esiintyvän seksuaalisen ahdistelun vuoksi.

Kuka korvaa, jos kolaroi vuokraskuutilla? – Vakuutusyhtiö: Sähköpotkulaudalla kaatuessa tulee usein murtumia ja hammasvammoja

Uusi laki laskee sähköpotkulautojen nopeuksia Virossa – Uudet nopeusrajoitukset tulevat voimaan ensi vuonna

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut