Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

"Olin kaukonäköisempi kuin olisin toivonutkaan" – vihreiden mielestä keskustatunnelin voi haudata lopullisesti, kokoomus tekisi laskelmat, eikä "torppaisi ideologisista syistä"

Jo useasti aiemmin haudattu Helsingin keskustatunneli pulpahti jälleen pintaan, kun kuntavaaleissa vihervasemmisto jäi valtuustossa vähemmistöön. Eli ainakin periaatteessa tunnelin edistäminen voisi olla nyt mahdollista. Eri asia on se, liekö oikeistopuolueillakaan todellisia haluja lähteä miljardihankkeeseen.

– Kokoomus on puolueena ollut koko ajan sillä kannalla, että tunneli pitää perusteellisesti selvittää ja strategianeuvotteluissa asia tulee olemaan esillä, kertoo Daniel Sazonov (kok.).

Vihreiden mahalasku Helsingissä puhuttaa: "Kulttuuriväkeä jäi katsomoon" – perussuomalaisilla ilon aihe: "Vihervasemmistolla ei enää ehdotonta enemmistöä"

Puolueet aloittavat kaupunkistrategian valmistelun piakkoin. Uusi valtuusto on koolla ensimmäisen kerran elokuussa.

– Kuluneella kaudellakin strategiaan oli kirjattu, että tunnelin selvittämistä viedään eteen päin, mutta sitä ei ehditty tehdä, ennen kuin se jo lautakunnassa torpattiin, Sazonov jatkaa.

Kaupunkiympäristölautakunta tyrmäsi hankkeen enemmän tutkimisen 2019 ja totesi, että kävelykeskustan laajentamista voi jatkaa ilman autotunneliakin. Vaa’ankieliasemaan nousi äänestyksessä SDP.

Sazonov korostaa, ettei tunnelien rakentaminen ole kokoomukselle mikään itseisarvo.

– Vaan että kaupungissa pystyy sujuvasti liikkumaan kaikilla kulkumuodoilla.

Hän muistuttaa, että Hernesaaren asemakaava kaatui hallinto-oikeudessa, koska liikennesuunnitelma ei ollut riittävä tuhansien asukkaiden ja työpaikkojen uudelle alueelle. Asia tultaneen punnitsemaan vielä KHO:ssa. Sazonovin mukaan Hernesaaren liikenne voi hyvinkin tarvita jonkin maanalaisen ratkaisun.

Mitä tuottoja keskustatunneli toisi, kun se ei ainakaan mainittavasti lisäisi esimerkiksi uudisrakentamisen mahdollisuuksia?

– Pitäisi hakea laskelmat ja millaisilla malleja tunneliin olisi olemassa. Tunneli vähentäisi liikennemääriä maan päällä ja tekisi kävelykeskustan laajentamisesta helpompaa. Myös ajan säästölle on yleensä jokin arvo laskettu. Tehdään laskelmat, eikä torpata ideologisista syistä, Sazonov linjaa.

Vihreiden Kivekäs: Keskustatunnelista on tulossa uusi Guggenheim

Vihreiden Otso Kivekäs kutsui keskustatunnelia vuonna 2017 ”uudeksi Guggenheimiksi”, koska se tunkee säännöllisesti esille. Nyt amerikkalainen brändimuseo on kuopattu (tilalle tulee arkkitehtuuri- ja designmuseo), mutta tunnelikeskustelu ei vain lopu.

– Olin kaukonäköisempi kuin olisin toivonutkaan, naurahtaa Kivekäs nyt.

Hänen mielestään olisi turhaa selvittää, olisiko tunneli tehtävissä halvemmalla.

– Hyödyt tunnelista ovat joka tapauksessa aivan mitättömät verrattuna kustannuksiin.

Useimpiin keskustan palveluihin joka kymmenes tai harvempi saapuu autolla. Tunneli lisäisi vain läpiajoa.

Kivekkään mielestä liikennehanke, joka keskustan elinvoimaa voisi selkeästi parantaa, on Kruunuratikan jatko Kaivokadulta siten, että Laajasalosta saapuva pikaratikan päätepiste olisikin Hernesaaressa tai Jätkäsaaressa.

Bulevardille suunnitellaan pikaraitiotietä – "Pikaratikasta voisi Jätkäsaaressa ja Hernesaaressa olla suurta hyötyä"

Länsisatamaan pohdittavaa tunnelia Länsiväylälle Kivekäs kutsuu ”pykälän järkevämmäksi” kuin keskustatunnelia.

– Tosin siinäkin hyödyt on rajusti ylimitoitettu. Tehokkaampaa ja halvempaa olisi ohjata kaupungista ohiajava rekka- ja henkilöautoliikenne Vuosaaren sataman kautta.

Anni Sinnemäki: Autoilu Helsingin keskustassa ei ole isossa mittakaavassa ilmastokysymys

Bulevardin pikaratikka kerää ihmetteleviä kommentteja: "Yksi kauneimmista kaduista Helsingissä"

Jätkäsaareen satamatunneli vai ei? – "Kun keskustatunnelia ei saatu aikaiseksi, niin ainakin tämä tulee toteuttaa"

”Ei itse tärvellä vetovoimaa” – kävelykeskustakiista muhii puolueissa: vihreiden mielestä viihtyisään oleskeluun satsaavat kaupunkikeskustat menestyvät myös kaupallisesti

Keskustan kaduille mahdutetaan yhä lisää raitioteitä – Päättäjä toisi vapaat parkkipaikat seurattaviksi sovellukseen, mutta myöntää: "Ei tässä helppoja ratkaisuja ole"

Kävelykeskustan laajeneminen tulee Helsingissä pian uuteen käsittelyyn – aikaisemmat käänteet saivat päättäjissä aikaan ilmiriidan

Yle: Helsingin keskustatunnelista tehty jo salaiset suunnitelmat – hintalappu yli 600 miljoonaa