Ihmetteletkö Helsingin yllä toisinaan pörrääviä koptereita? – Pelastustyö Marjaniemen edustalla aiheutti soiton, jossa tivattiin "eikö tätä voisi harjoittaa virka-aikaan"

Lentoliikenne: Helsingin yllä kulkee pääasiassa Rajavartiolaitoksen ja lääkäreitä kuljettavan Finnhemsin koptereita.

Keltaiset Finnhemsin helikopterit kuljettavat pääasiassa lääkäreitä ja toisinaan myös potilaita. Pääkaupunkiseudun tukikohta on Helsinki-Vantaalla. Arkisto/Teemu Vestovuo

Marjo Rämö

Pääkaupunkiseudun ainoa helikopterien tukikohta sijaitsee tällä hetkellä Helsinki-Vantaan lentokentällä. Useimmiten Helsingin yllä pörisevät joko lääkäreitä tai potilaita kuljettavat Finnhemsin kopterit tai Suomenlahdelle suuntaavat Rajavartiolaitoksen kopterit.

Finnhemsin Vantaan kopterit saavat päivittäin 5–6 hälytystä, joista kuitenkin osa peruuntuu ennen kuin kopteri ehtii edes nousta.

Lääkäriä kuljettavat lennot lähtevät sinne missä apua kulloinkin tarvitaan, suorinta mahdollista reittiä. Useimmiten suunta on Helsingin sijaan Espooseen tai Vantaalle. Helsingin alueella potilaan tavoittaa parhaiten pelastuslaitoksen ambulanssilla.

– Hälytyskeskus hälyttää meidät äkillisissä ja henkeä uhkaavissa tilanteissa, kertoo Finnhemsin viestintäpäällikkö Tiina Koutajoki.

Meilahden sairaala on yleinen käyntikohde. Siellä Finnhemsin kopterit käyvät tilastollisesti noin joka kolmas päivä. Paluulento Helsinki-Vantaalle kulkee suorinta reittiä kaupungin yllä.

– Vähimmäislentokorkeus on noin 76 metriä. Taajamien yllä pyritään lentämään noin 300 metrin korkeudessa.

Rajavartiolaitoksen kopterit lähtevät ja palaavat Helsinki–Vantaalle keskimäärin kahdesti päivässä. Veneilykaudella lentoja on enemmän kuin talvella.

– Teemme meripelastusta, valvonta- ja harjoituslentoja, kertoo rajojenvalvontaupseeri Jukka-Pekka Lumilahti vartiolentolaivueen esikunnasta.

Helsinki–Vantaan itäpäässä tukikohtaa pitävän laivueen lentoreitit kulkevat Tuusulantien yläpuolella Oulunkylään saakka. Läntiselle merialueille suuntautuvat lennot seuraavat junarataa Ilmalan varikon ja Pikku-Huopalahden kautta Seurasaarenselälle. Helsingin edustalle ja itäpuolelle suuntautuvat lennot seuraavat Vantaanjokea.Itäiselle Suomenlahdelle lähdetään lentokentältä itään Hiekkaharjun suuntaan. Siellä lentoreitit kulkevat peltojen yli.

– Lentoreitit ovat suunniteltu Finavian, lennonjohdosta vastaavan Finntrafficin ja Traficomin kanssa siten, että niistä aiheutuisi mahdollisimman vähän häiriötä.

Ainoastaan huono sää voi aiheuttaa poikkeuksia tavanomaisiin reitteihin.

Lentokorkeus pyritään pitämään vähintään 300 metrissä, mutta alin lentokorkeus voi tilapäisesti olla myös sen alle.

Harjoituslentoja tehdään pääasiassa päiväsaikaan. Viranomaistoimintaa ei voi kuitenkaan ajoittaa yksinomaan päiväsaikaan, vaikka tällaisiakin toiveita on esitetty.

Kerran Marjaniemen edustalla varhain viikonloppuaamuna ollut pelastustyö aiheutti yhteydenoton, jossa soittaja tivasi eikö tällaista toimintaa voisi harjoittaa virka-aikana.

Lumilahti huomauttaa, että Rajavartiolaitoksen kopterit eivät nouse ilmaan veneilijän konevian vuoksi. Helikoptereiden käyttö meripelastuksessa liittyy aina henkilövahinkojen riskiin tai merkittävään aineellisen vahingon riskiin.

Uusi helikopterikenttä

Kaupalliset lennot Kivikkoon?

Uutta helikopterikenttää on suunniteltu kaupungin omistamalle tontille Kivikon teollisuusalueelle Lahdenväylän ja Kehä I:n kainaloon.

Kaupunki on vuokrannut sieltä tontin Heliport Oy:lle.

Nykyinen kaava mahdollistaa pelastustoimintaan tai siihen verrattavan helikopteritoiminnan tontilla. Yritykselle on myönnetty rakennuslupa, mikä mahdollistaa ympäristöluvan hakemisen. Ympäristölupa on edellytys toiminnan aloittamiselle. Laajempi kaupallinen kopteritoiminta tontilla vaatii asemakaavamuutoksen.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut