Harvinaisia jenkkiautoja piha täynnä – munkkiniemeläisten Leenan ja Dagin auto vuodelta 1956 on yhä luotettava kulkupeli

50-vuotisjuhla: Suomen Packard-kerho tutustui Ruotsinpyhtään ruukkialueeseen. Paikalle saapui liki kaksikymmentä autoa.

Kerhoaktiivi Peter Ginman kertoo, että Nordic Packard Owners Club perustettiin vuonna 1971 pohjoismaisten autonomistajien yhteiseksi kerhoksi.

– Vietämme tänä vuonna kerhon viisikymmenvuotisjuhlia. Tarkoituksena oli viettää juhlat Ruotsissa, mutta koronan takia kukin viettää juhlia yhtä aikaa tahoillaan, Espoosta saapunut Ginman kertoo.

Hän ajeli Strömforsiin 1930-vuosimallin Packard Custom Eightilla. Custom tarkoittaa pidempää akseliväliä ja suurempaa moottoria.

– Suomeen tuotiin vuonna 1930 kymmenen kappaletta tämän automallin standardeja, jotka olivat vähän pienempiä kuin tämä minun autoni. Näitä isoja Customeja tuli tasan kaksi ja ne ovat nyt tässä vierekkäin, Ginman kertoo.

Hän osti auton 25 vuotta sitten auton ensimmäisen omistajan ja hänen vaimonsa säätiöltä.

– Kun tällainen seitsemän hengen auto sattui kohdalle sopivan kuntoisena ja hintaisena, piti se ottaa talteen. Ostamisen jälkeen purin sen pieniksi muruiksi ja rakensin uudelleen. 25 vuotta se kesti ja valmistui viime syksynä. Vähän liian pitkään meni, mutta elämässä oli noina vuosina kaikenlaista muutakin tekemistä.

Nykyautoihin verrattuna Packardilla ajaminen vaatii Ginmanin mukaan aktiivisuutta.

– Tämä on iso ja raskas auto, painaa 2 500 kiloa. Rattia ei pyöritellä yhdellä sormella, hän sanoo.

Packard-harrastuksessa yhdistyy hänen mukaansa monta aspektia.

– Toisilla pääasia on rakentaminen, toisilla ajaminen, ja sitten on vielä sosiaalinen puoli, joka on aika tärkeä. Viidenkymmenen vuoden aikana on saatu paljon suomalaisia ja muunmaalaisia ystäviä, hän sanoo.

Viisikymmentä vuotta kerhon jäseninä olleet Leena ja Dag Söderblom ajelivat Strömforsiin Helsingin Munkkiniemestä.

– Aikaisin lähdettiin liikkeelle ja rauhallisesti tultiin. Tämä auto on herkkäkulkuinen. Jos on liian kuumaa, niin se lämpiää. Yksi venttiili on oikutteleva, muut toimii hyvin. Mutta hyvin luotettava ajopeli tämä kaiken kaikkiaan on, Leena Söderblom kertoo.

Söderblomit hankkivat vuoden 1956 vuosimallin Packardin kymmenen vuotta sitten Yhdysvalloista.

– Tämä oli erään iäkkään lääkäriperheen auto. Meidän hyvä ruotsalainen ystävä – yksi kerhon perustajajäsenistä – vinkkasi, että hän on löytänyt kivan Suomen lipun värisen auton, että olisimmeko kiinnostuneita.

Söderblomeilla on ollut useita saman merkin vanhoja autoja, mutta ei aikaisemmin vuoden 1956 vuosimallia.

– Olemme olleet ihan tyytyväisiä tähän hankitaan.

Packard-harrastuksessa Leena Söderblomia kiehtoo se, että harrastuksen kautta on löytynyt hyviä ystäviä eri sukupolvien edustajista.

– Olemme olleet jäseninä 50 vuotta, eli koko kerhon eliniän. Alussa olimme ihan nuoria ja nyt ollaan iäkkäämpiä, mutta yhä jaksamme olla kerhon toiminnassa mukana ja pitää yhteyttä.

Aluksi kerhojäsenyyden ehto oli, että jäsenen piti omistaa, tai osaomistaa Packard-auto.

– Nyt, kun autot vähenevät ja harvenevat, pääsee jäseneksi ihan kiinnostuksestakin. Meillä on myös oma laadukas lehti, NPOC Bulletin, joka ilmestyy neljä kertaa vuodessa.

Leenan mies Dag Söderblom puhuu vieressä puhelimeen. Linjan toisessa päässä on Packard-jäsen, jonka auto on alkanut keittämään Porvoon moottoritiellä. Matkanteko on tyssännyt siihen, eikä hän pääse osallistumaan kokoontumiseen.

– Harmi, mutta sellaista sattuu, Dag Söderblom sanoo.

Sitten hän menee tervehtimään Nurmijärveltä ruukkiin saapuneita Jan Lindbergiä ja Maria Ikävalkoa. Heille tämä on ensimmäinen Packard-kerhon kokoontuminen.

– Tämä auto on tuotu Suomeen Yhdysvalloista vuonna 2017 ja se on ollut meillä vuodesta 2019. Kaksi talvea tätä on ruuvailtu, ensin vaihdelaatikkoa ja sitten otin moottorin auki. Ihan hyvin tämä nyt pelaa, kiitos Dagin, jolta sain paljon tärkeää tietoa, Lindberg kiittelee.

Packard-merkkisen auton hän kertoo ostaneesta hetken mielijohteesta. Maileja on kertynyt mittariin pari kolmesataa.

– Kaikki bensa, minkä olen tankkiin laittanut, on mennyt. Tällä ajaminen on juuri sellaista kuin vanhalla autolla ajaminen on: kyyti on pehmeää ja mukavaa, hän kuvailee.

Tämä yksi Packard riittää Lindbergille. Ainakin toistaiseksi.

– Ainahan kiikarissa jotain on, hän hymyilee.

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Mainos: HotLips

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut