Milloin bussille täytyy heilauttaa kättä? Nyrkkisääntöön on vain yksi poikkeus – "Se on suomalainen ilmiö"

Esimerkiksi Itäkeskuksen bussiterminaalin lähtöpysäkeillä kättä ei tarvitse nostaa ylös. Jussi Vehkasalo
Aapo Siippainen

Aapo Siippainen

Itä-Helsingin metrokatkos aiheutti viikonloppuna muutamia yllättäviä tilanteita, joissa metroa korvaavat bussit eivät pysähtyneet pysäkeille. HSL muistutti tuolloin, että bussille täytyy heilauttaa kättä pysähtymisen merkiksi.

Milloin bussille pitää heilauttaa kättä, ja milloin ei?

– Busseille pitää aina heilauttaa kättä, jos haluaa niiden pysähtyvän. Poikkeuksena bussien lähtöpysäkit, joille bussi pysähtyy automaattisesti. Tuskinpa kukaan silti paheksuu, vaikka tällaisessakin tilanteessa kättään heilauttaisi – kaikissa tilanteissa ei ole täysin selvää, onko kyse linjan lähtöpysäkistä, sanoo HSL:n viestinnän asiantuntija Johannes Laitila.

Someviestien perusteella osa ihmisistä on siinä uskossa, ettei oransseille runkolinjoille tarvitse heilauttaa?

– Oransseilla runkolinjoilla on tässä samat käytännöt kuin muillakin busseilla, eli niillekin heilautellaan!

Koskeeko sama ohje raitiovaunuja?

– Raitiovaunut pysähtyvät aina, jos pysäkillä on matkustajia odottamassa. Eli niille ei tarvitse heilauttaa kättään, mutta tässäkin olemme silti ohjeistaneet, ettei käden heilauttamisesta ole haittaakaan.

Vuosaarelainen Ellen yllättyi tavasta, jolla Itä-Helsingissä odotetaan bussia – kuva: "Aina ei ole näin"

Laitila sanoo, että asia on matkustajille keskimäärin varsin selvä.

– Olemme siinä käsityksessä, että busseille käden heilauttaminen on varsin suomalainen ilmiö. Tarkkaa tietoa ei meillä ole siitä, mistä tällainen käytäntö on peräisin. Meillä selkein käytännön syy on se, että joillain kaduilla, kuten Hämeentiellä, Mäkelänkadulla ja Mannerheimintiellä kulkee kullakin kymmeniä eri bussilinjoja, jolloin on mielekästä pysäyttää vain se bussi, jota pysäkillä oleva matkustaja tarvitsee. Joillekin ulkomaisille matkustajille tämä käden heilauttamisen käytäntö on aiheuttanut hämmennystä. Siksi muistutammekin asiasta esimerkiksi vilkkaimmilla pysäkeillä olevissa ohjeistusjulisteissa ja käsiaikatauluissa.

Helsingin Uutisiin lähetetyn palautteen perusteella korvaavia vuoroja on ollut liian vähän ja niiden pitäisi pysähtyä vain metroasemilla. Millaista palautetta HSL on saanut korvaavista bussilinjoista?

–  Palautetta olemme toki tästä saaneet, mutta se on ollut pääosin myönteistä. Tietysti matka-aika on pidempi, mutta sekin on ymmärretty varsin hyvin. Etenkin Vuosaaren linjalla 99V on toisinaan ollut hieman enemmän matkustajia, mutta olemmekin suositelleet mahdollisuuksien mukaan linjaa 99B Itäkeskukseen niille, joille se sopii. Sillä linjalla on ollut väljempää. Suuressa kuvassa kaikki on kuitenkin sujunut hyvin ja busseihin on mahtunut.

Bussit pysähtyvät nyt metroasemilla tai niiden välittömässä läheisyydessä olevilla pysäkeillä.

–  Ainoa poikkeus on Puotila, jota palvelevat Vanhanlinnantien/Korsholmantien pysäkit Mellunmäen linjalla 99M ja Meripellontien varressa sijaitseva Rusthollarintien pysäkki Vuosaaren linjalla 99V. Puotilan metroaseman kautta ajaminen olisi pidentänyt bussien matka-aikaa, joten olemme pitäneet tätä parempana ratkaisuna, Laitila sanoo.

Metrokatko aiheutti yllättävän ongelman: osa korvaavista busseista ajoi pysäkin ohi – "Pitää heiluttaa, jos haluaa kyytiin!"

Kipparlahden vuonna 1972 valmistunut metrosilta on nyt historiaa – video: puretun tilalle siirrettiin uusi

Jukan perhe oli myöhästyä lomareissulta metrokatkon vuoksi – matkustajien lisäksi myös Itäkeskuksen bussikuskit eksyivät: "Ihmiset olivat kärttyisiä"

Idän metroliikenne katkeaa lauantaina – työmaan melua voi kuulua myös öisin

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut