Koronarajoitusten väistyminen on saanut suomalaiset päivittämään vaatekaappiaan, tiedottaa Prisma.
Tämä näkyy esimerkiksi sukkahousujen myynnissä. Kun etätyöt viime vuonna yleistyivät, sukkahousujen myynti pysähtyi täysin, mutta nyt se on syöksynyt jopa 44 prosentin kasvuun.
– Pidämmekin deniersukkahousujen indeksiä eräänlaisena arjen palautumisen indeksinä, sanoo tiedotteessa Prisman käyttötavarakaupan myyntijohtaja Päivi Hole.
Mukavissa vaatteissa etäilyn jälkeen suomalaiset ovat ryhtyneet taas miettimään muodollisempaakin pukeutumista: mekkojen myynti kasvoi Prismoissa keväällä 59 prosenttia, miesten kauluspaitojen 77 ja puvuntakkien 107 prosenttia kevääseen 2020 verrattuna.
– Esimerkiksi koulujen päätösjuhlien vietto näkyi juhlapukeutumisen myynninkasvuna. Kokoontumisrajoitusten helpottaessa myös muunlaisiin juhliin on ryhdytty etsimään uusia asusteita, Hole kommentoi tiedotteessa.
Jyrkästi kasvoi myös kouluikäisten vaatteiden myynti, 40 prosenttia.
Kehityssuunta on meidän näkökulmastamme looginen.
Myyntijohtaja Päivi Hole, Prisma
– Kehityssuunta on meidän näkökulmastamme looginen, sillä viime keväänä koululaiset määrättiin kotikouluun, eikä uusille kevätvaatteille ollut tarvetta tavallisissa määrin, Hole sanoo tiedotteessa.
Prisma teki keväällä kyselytutkimuksen, jonka mukaan korona on vaikuttanut joka kolmannen suomalaisen pukeutumiseen (31 prosenttia). Näistä vastaajista yli kaksi kolmasosaa (69 prosenttia) kertoo pukeutuneensa korona-aikana entistä mukavuudenhaluisemmin. Bilendi Oy:n toteuttamaan kyselyyn vastasi tuhat 16–75-vuotiasta.