Helsingissä oli sunnuntaina mahdollinen junaonnettomuuden vaara, kun höyryveturi Ukko-Pekan kuljettaja ohitti seis-opasteen ilman lupaa Kivihaassa lähellä Ilmalan seisaketta noin kello 14.
Museojuna oli tulossa Siuntiosta. Samaan aikaan raiteelle oli tulossa I-juna Huopalahden suunnasta.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan Ukko-Pekka onnistui pysähtymään noin 200 metriä ennen vaihdetta, joka ei ollut I-junan kulkureitillä. I-junan kulkuraiteelle oli noin puolenkilometrin matka. Veturi ajoi Traficomin käsityksen muutamia kymmeniä metrejä seis-opasteen ohi.
–Alustavien tietojen perusteella on oletettavaa, että kuljettaja on katsonut väärän esiopastimen ennakkotietoa antavaa opastetta ja seis-opaste on tullut yllättäen. Seis-opasteen luvattomassa ohituksessa on aina potentiaalinen mahdollisuus yhteentörmäykseen. Tässä ei ajauduttu niin pitkälle, eivätkä junat ajautuneet toistensa reitille, sanoo johtava asiantuntija. Jos Ukko-Pekka olisi ajanut pidemmälle, junat olisivat voineet törmätä, sanoo johtava asiantuntija Jari Nieminen Traficomista.
Ilmalan tilanteesta on aiemmin kertonut Iltalehti.
Samalle höyryveturille sattui samanlainen tilanne myös sunnuntaina 13. kesäkuuta Espoossa, kun se ohitti seis-opastimen Tuomarilassa. Myös tällöin oli uhkana törmäys samalla raiteella olleeseen paikallisjunaan.
Niemisen mukaan vastaavat turvallisuuspoikkeamat ovat harvinaisia ja niitä tapahtuu koko Suomessa vain noin kerran viikossa. Näissä noin 1–4:ssä on vuosittain ollut todellinen törmäysuhkan vaara.
Traficom on keskustellut viime sunnuntain tapahtumista Höyryveturimatkat 1009 Oy:n kanssa ja pyytänyt siltä selvitystä asiasta.
Ukko-Pekka on ollut kesän aikana kahdessa potentiaalisessa vaaratilanteessa. Onko junalla matkustaminen turvallista?
– Niin kauan kuin toimijalla on voimassa oleva turvallisuustodistus, katsomme että toiminta on turvallista. En lähtisi sanomaan, ettei matkustaminen (Ukko-Pekan vetämällä junalla) olisi turvallista.
Traficom aikoo selvittää, onko kahden tilanteen välillä syy-yhteyksiä, joihin täytyy puuttua.
– Jos havaitsemme, että turvallisuudessa on puutteita, voimme huomauttaa tai varoittaa toimijaa. Viime kädessä pystymme poistamaan tai rajoittamaan hyväksynnän. Höyryveturimatkat 1009 Oy:n turvallisuustodistuksen voimassaoloa on rajoitettu aikaisemmin.
Nieminen viittaa vuoteen 2016, jolloin Ukko-Pekan kuljettajalla ei ollut voimassaolevaa lupakirjaa.
69-vuotias kuljettaja oli tuolloin vuoden liian vanha höyryveturin kuljettajaksi. Höyryveturimatkat 1009 Oy:n toiminta keskeytettiin kesällä 2016 väliaikaisesti.
– Traficom on viime vuosien aikana joutunut puuttumaan HVM 1009:n toimintaan myös selvittäessään mahdollisia suurimpien sallittujen nopeuden ylityksiä, Nieminen kertoo.
Helsingin Uutisten haastattelemat rautatie- ja museojunaharrastajat ovat olleet pitkään tietoisia ja jopa huolestuneita Ukko-Pekan turvallisuuskulttuurista.
Kouvolalainen Höyryveturimatkat 1009 Oy järjestää yleisöajoja Ukko-Pekka-höyryveturin vetämillä junilla. Yhtiön toimitusjohtaja Reijo Sarantila ei vastannut Helsingin Uutisten haastattelupyyntöön.
Liikennepäällikkö Marko Hakanpää sulki puhelimen toimittajan esiteltyä itsensä.