Kruunusiltojen kustannusylitys käsittelyssä – hankkeen kannattavuus heikentynyt entisestään

Jättihanke: Kannattavuuslaskelmat eivät huomioi maankäytön kehittymistä ratikan myötä, kaupunki muistuttaa.

Kruunusillat-hanke on massiivinen urakka. Kruunusillat-hanke, Helsingin kaupunki, WSP, Knight Architects
Kaisa Paastela

Kaisa Paastela

Kruunusillat-hankkeen enimmäishinnan korotus on maanantaina kaupunginhallituksen käsiteltävänä.

Lopullisesti asian hyväksyy valtuusto, jonka jälkeen tänä syksynä voi alkaa raideyhteyden rakentaminen.

Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan raitiotieyhteys Laajasalontieltä Hakaniemeen, minkä uusi hinta on 326 miljoonaa euroa. Kustannusylitys tältä osuudelta on 71 miljoonaa euroa.

Ratikan liikennöinti Laajasaloon on tarkoitus aloittaa alkuvuonna 2027.

Osa asukkaista ei jaksa odottaa palveluita Helsingin rakentuvilla alueilla – Kruunuvuorenrannasta vuokra-asunnon saanut Saara: "En usko, että asun täällä enää pitkään"

Kruunusiltojen perustarkastelun mukainen hyöty–kustannussuhde on laskenut entisestään ja on nyt toteuttamisvuodelle 0,45. Hanke jää siis alle yhteiskuntataloudellisen kannattavuusrajan, joka on 1,0.

Vuonna 2016 valmistuneessa aiemmassa hankearvioinnissa hyöty–kustannussuhde oli toteuttamisvuodelle 0,66.

Edelliseen hankearviointiin verrattuna kannattavuutta heikentävät hankkeen kasvaneet investointi- ja liikennöintikustannukset.

Laajasalon ratikasta pudotetaan 1,2 kilometrin pätkä pois: Vaikutusta hintalappuun ei vielä tiedetä – Tämä on uusin arvio liikennöinnin alkamisesta

Tehdyt tarkastelut eivät kuitenkaan ole täysin vertailukelpoisia, sillä ne eroavat toisistaan jonkin verran. Raitiotiestä on esimerkiksi pudotettu pois Ollinraition–Ilomäentien osuus, joten se ei sisälly myöskään uusimpaan hyöty–kustannusarviointiin.

Hankearvioinnin merkittävin puute liittyy kaupunkiympäristön toimialan mukaan kuitenkin maankäytön kehittymiseen. Käytetyssä hankearviointimallissa oletetaan sama maankäyttö sekä hankkeen toteutuessa, että ilman hanketta.

Siltarahoilla saisi kaikille Kruunuvuorenrannan asukkaille HSL-liput 54 vuodeksi

Tällöin ei voida huomioida kaupunkirakenteen tiivistymisestä saatavia hyötyjä eikä hankkeen myötä aikaistuvaa tai lisääntyvää rakentamista. Näillä on kuitenkin merkittävä vaikutus kaupungin talouteen.

Hankkeen toteuttaminen nostaa asumiseen kaavoitetun tonttimaan rakennusoikeuden markkinahintatasoa Laajasalon ydinvyöhykkeellä keskimäärin 12 prosenttia suhteessa vertailuvaihtoehtoon, todettiin tehdyssä kaupunkitaloudellisessa arvioinnissa.

Ratikan myötä Laajasalon asukasmäärä myös kasvaa selkeästi.

HSL:n matkakorttijärjestelmä uusitaan, mitä tapahtuu lippujen hinnoille? – "Johtotähtenä on, että hinnan muodostuminen on jatkossakin selkeää"

Laajasalon jättisilta jälleen päätettävänä – hanke toteutetaan vaiheittain

Vihreät syyttää Vapaavuorta vaalitempusta Kruunusilloissa – 800 miljoonassa mukana paljon muutakin: "Dramatisoinnin makua"

Kruunusiltojen kokonaishinta ylitti jo puoli miljardia euroa, kustannusnoususta selvitys – Vapaavuori kritisoi tapaa hyväksyä mukisematta ylitykset: "Holtittomia tapauksia"

Kommentoi

Mainos: Helsingin Uutiset

Pääkaupungin keskusta on edelleen the place to be – katso tästä ytimen tarjonta

| Päivitetty

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut