Uudet liikennevalot ruuhkauttivat risteyksen Kontulassa – "Niiden toimintaa ei ole synkronoitu keskenään"

Liikenne: Kontulassa ihmetellään, miksi autoilu risteyksissä on hankaloitunut kesän aikana. Syylliseksi ovat paljastuneet uunituoreet liikennevalot.

Kontulantieltä Kontulankaarelle käännyttäessä syntyy helposti ruuhkaa. Ongelman aiheuttaja löytyy todennäköisesti liikennevalojärjestelmästä. Jari Pietiläinen
Jari Pietiläinen

Jari Pietiläinen

Kontulassa autoilijat ovat kuluneen kesän aikana harmitelleet etenkin ruuhka-aikaan helposti tukkoon menevää risteystä.

Ongelma on syntynyt, kun Kontulankaaren sillan pohjoispuolelle on asennettu uudet liikennevalot, joita ei ole synkronoitu yhteen.

– Kun Kontulantieltä kääntyy vasemmalle Kontulankaarelle, uudet liikennevalot näyttävät usein punaista tai vaihtuvat juuri punaiseksi. Autot eivät pääse kääntymään Kontulantieltä ja risteys menee tukkoon, kertoo Helsingin Uutisten lukija.

– Olen jo monesti seisonut autolla keskellä risteysalueella ja toivonut, että uudet valot vaihtuvat ja pääsen risteysalueelta pois ennen kuin Kontulantien valot vaihtuvat.

Epäkohta on tuotu myös Helsingin kaupungin tietoon.

– Lukijan kuvaama tilanne on mahdollinen, koska vierekkäiset liikennevalot toimivat itsenäisesti, eikä niiden toimintaa ole synkronoitu keskenään, kertoo kaupunkiympäristön projektipäällikkö Ville Vaarala.

– Todennäköisin syy on se, että juuri kun Kontulantieltä käännytään vasemmalle Kontulankaarelle, on jalankulkija ehtinyt painaa painonappia, jotta hän saisi vihreän valon Kontulankaaren ylittävän suojatien yli.

Jos suojatievalojen ilmaisimet eivät havaitse autoliikennettä, vaihtuu autoille punainen valo juuri ennen kuin kääntyvä liikenne ehtii liikennevaloihin.

Tämä aiheuttaa sitten jonoutumista risteysalueelle saakka.

Vaarala arvioi, että mahdollinen syy voi löytyä myös bussilinjan 57 uuden päätepysäkin ilmaisimista ja niiden sijainnista.

– Jos päätepysäkillä seisova bussi sattuu odottamaan asfaltilla olevien ilmaisimien päällä, ilmaisimet tilaavat päätepysäkin ajosuunnan vihreäksi turhaan, Vaarala kertoo.

Tämä puolestaan katkoo Kontulankaaren liikennevaloja ja voi aiheuttaa juuri jutun alussa mainitun tilanteen.

– Vaikka tämä syy onkin epätodennäköinen, sekin tutkitaan kyllä.

Valo-ohjattujen risteysten määrä kasvaa tulevina vuosina Helsingissä selvästi. Se johtuu uusista raidehankkeista.

Esimerkiksi raidejokeri ja Kruunusillat tuovat mukanaan useita liikennevaloristeyksiä.

Pääkaupungissa on nykyisin vajaat viisisataa liikennevaloristeystä. Määrä on pysynyt viime vuodet kutakuinkin samassa suuruusluokassa. Joitakin valo-ohjattuja risteyksiä ja suojateitä on viime vuosina myös poistunut, lähinnä kadunrakennushankkeiden yhteydessä.

Vanhimmat valot olympiavuonna

Helsingin liikennevalot 70 vuotta

Helsingin ja samalla Suomen ensimmäiset liikennevalot otettiin käyttöön Aleksanterinkadun ja Mikonkadun risteyksessä 5. lokakuuta 1951.

Valot on sittemmin poistettu käytöstä.

Helsingin tällä hetkellä vanhimmat liikennevalot sijaitsevat Mannerheimintien, Kaivokadun ja Simonkadun risteyksessä.

Nämä valot otettiin käyttöön heinäkuussa 1952, juuri olympialaisten alla.

Risteyksen ohjaustietokone ei kuitenkaan ole alkuperäinen, vaan uusittu pariin otteeseen.

Lähde: Helsingin kaupunki

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut