Väärä vitonen tuli eläkeläiselle kalliiksi – Parkkisovelluksen toimitusjohtaja: ”Vastuu oikeiden tietojen antamisesta on asiakkaalla”

WTC-talo takaoikealla. Eläkeläismies ihmettelee miksi reklamaatio parkkihallin valvontamaksusta ei mennyt läpi. Ella Kajaste
Kaisa Paastela

Kaisa Paastela

Viitosen painaminen kahdeksikon sijaan EasyPark -pysäköintisovelluksen aluekoodiin tuli kalliiksi eläkeläiselle Seppo Saturille, 72.

Saturilla oli elokuisena keskiviikkona kello 10.33 kiire Ateneumiin Ilja Repinin näyttelyyn, koska hänellä oli puoli yhdeksitoista varattu sinne vierailuaika. Auton hän jätti World Trade Centerin parkkihalliin museon lähistölle.

EasyParkin aluekoodia näppäillessään Saturi sohaisi koodiksi 835, kun oikea tunnus olisi ollut 838. Koodillaan hän asemoi autonsa hotelli Katajanokan parkkialueelle.

Vajaan kahden tunnin kuluttua tyytyväinen näyttelyvieras palasi parkkihalliin. Siihen tyytyväisyys loppuikin. Auton tuulilasissa tervehti 80 euron pysäköinninvalvontamaksu.

Helsingissä jaetaan yli 400 parkkisakkoa päivässä – tässä uusin ase väärinpysäköijiä vastaan

Lapun mukaan valvontamaksun syy oli ”pysäköintimaksun suorittamatta jättäminen”. Valvontamaksun saajaksi oli merkitty AutoParkki Norden Oy.

Saturi yritti oikaista asiaa ja lähetti reklamaation AutoParkki Nordenille. AutoParkki Nordenilta vastattiin Saturin mukaan, että tämä tosiaan oli maksanut pysäköintimaksun tuona päivänä Katajanokalle, mutta P-WTC on Autoparkin hallinnoima pysäköintialue, joten maksu olisi EasyParkilla pitänyt maksaa sille.

Yhtiöstä todettiin, että valvontamaksu jää voimaan, sillä on pysäköijän vastuulla tarkistaa, että pysäköintimaksu tulee suoritettua EasyParkilla juuri sille taholle, jonka alueelle on ajoneuvon jättänyt.

Juha äkkäsi oudon sakkoansan tutun ravintolan edustalla Helsingissä – ketjujohtaja: "Näyttää hämäävästi parkkipaikalta"

EasyParkin maajjohtaja Aleksi Kolehmainen ymmärtää autoilijan harmin. Samalla hän toteaa, että EasyParkin sovelluksen kautta pysäköintiaikaa on mahdollista hallita, ja vaikka lopettaa pysäköinti kesken heti, kun mahdollisen näppäilyvirheen huomaa. Sen jälkeen pysäköinnin voi aloittaa uudelleen oikeilla tiedoilla.

– Toimitusehtojemme mukaisesti vastuu pysäköinnin aloittamisesta oikeilla tiedoilla on asiakkaalla. Sovelluksemme näyttää aluekoodin lisäksi myös alueen nimen, hintatiedot sekä aluetta operoivan tahon nimen. Pysäköintialueilla on usein myös opasteita ja kylttejä käytön tueksi. Epävarmoissa tilanteissa asiakkaan kannattaa aina olla yhteydessä asiakaspalveluumme, joka opastaa sovelluksen käytössä, Kolehmainen kertoo.

– Pysäköintitapahtumasta muodostuu asiakkaalle virallinen tosite eli kuitti. Kuitille kirjataan tapahtuman tiedot, kuten hinta ja se, missä pysäköinti on tapahtunut. Näitä tietoja ei voida jälkeenpäin muuttaa, sillä ne ovat veloituksen perusteena. Alueen perusteella maksu etenee myös oikealle, aluetta operoivalle taholle.

Kolehmainen myös muistuttaa, että EasyPark ei suorita pysäköinninvalvontaa, eikä siten määrää valvonta- tai pysäköintivirhemaksujakaan.

– Tästä syystä meidän on hankala ottaa kantaa pysäköinninvalvontaperusteisiin, peruutuksiin tai päätöksiin niiden suhteen.

Autoilijat eivät tunnista tätä 50 km/h -liikennemerkkiä, vaativat oikaisua virhemaksuihin – poliisi: "Tuntuu aika erikoiselta"

Seppo Saturi ei aio antaa periksi. Hän pitää kiinni siitä, että oli kuitenkin maksanut parkkimaksun, vaikka se vahingossa päätyi väärälle taholle.

– Onko kyse siitä, että ei haluta oikaista inhimillistä virhettä vaan kyykytetään eläkeläisasiakasta, hän pohtii.

Hän aikoo viedä asian kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.

– Vastaava näppäilyvirhetapaus ollut aiemminkin käsiteltävänä ja kuluttajariitalautakunta on pitänyt parkkifirman valvontamaksua kohtuuttomana ja pyytänyt palauttamaan rahat korkoineen asiakkaalle, Saturi sanoo.

Saturi on siinä oikeassa, että kuluttajariitalautakunta on tosiaan ratkaissut näppäilyvirheestä aiheutuneen valvontamaksutapauksen valittajan hyväksi vuonna 2018. Siinä kuitenkin autoilija oli ensin maksanut oikealle taholle parkkimaksua kolme tuntia ja pysäköintiä jatkaessaan epähuomiossa valinnut viereisen alueen koodin. Päätöksen mukaan valvontamaksu oli kohtuuton ja tuli palauttaa.

46 000 euron parkkisakkoriitaan tuli lopullinen ratkaisu – naiselle kova lasku

Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg selventää Helsingin Uutisille, että yksityisten pysäköintitoimijoiden ja asiakkaiden riitoja tulkitaan sopimusoikeudellisesta näkökulmasta, eli onko kyse vähäisestä rikkeestä suhteessa syntyneeseen sopimukseen.

– Tapaus, jossa koko pysäköintimaksu on mennyt väärälle yritykselle, ei ole meidän näkökulmastamme vähäinen rike ja valvontamaksu pitää maksaa.

– Sen sijaan jos pysäköintimaksu olisi mennyt väärällä aluekoodilla mutta oikean firman sisällä, kyse olisi vain vähäisestä rikkeestä. Lempeästi olemme myös suhtautuneet tapauksiin, jossa auton rekisterinumerossa esimerkiksi näppäilyvirheen vuoksi kaksi numeroa ovat olleet väärin päin.

Parkkikiekkoriidoissa puolestaan, jos kiekko on periaatteessa esillä, mutta on sijainnut esimerkiksi auton etupenkillä, on tapaus tulkittu valvontaa suorittaneen yrityksen hyväksi.

Ståhlberg jatkaa, että väärään osoitteeseen mennyttä parkkimaksua voisi yrittää kyllä saada takaisin. Saturin tapauksessa kyse on reilusta kuudesta eurosta.

AutoParkki Norden ei vastannut toimituksen yhteydenottoihin.

Kotihoitajat saamassa kipeästi kaivatun parkkitunnuksen Helsingissä – näihin paikkoihin auton saa jättää ilmaiseksi

Oma auto on Amandalle välttämätön, mutta parkkipaikan löytäminen päivittäistä pudotuspeliä – "Olen saanut 10 sakkoa vuodessa"

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut