Valtuusto hyväksyi selvin äänin HKL:n yhtiöittämisen – "Se on ny korkeemmassa kädessä"

Kymmeniä henkilöstöryhmien edustajia osallistui yhtiöittämistä vastustavaan mielenosoitukseen Senaatintorilla ennen valtuuston kokousta. Jukka Hämäläinen
Jukka Hämäläinen

Jukka Hämäläinen

Se on ny korkeemmassa kädessä, kaikui puhujan ääni Senaatintorilla, kun henkilöstöryhmien edustajat yrittivät vielä viime hetkellä vedota Helsingin valtuutettuihin. Tavoitteena oli pyörtää liikennelaitos HKL:n yhtiöittämisaikeet tai edes lykätä päätöksentekoa.

Valtuusto päätti kipakan keskustelun jälkeen hyväksyä liikennelaitoksen yhtiöittämisen kokouksessaan 22. syyskuuta. Äänet jakautuivat 64 – 21 yhtiöittämisen hyväksi. Yhtiöittämistä vastustivat vasemmistoliiton, perussuomalaisten ja kristillisdemokraattien valtuustoryhmät.

Vasemmistoliitto ja perussuomalaiset haastoivat valtuustossa muiden puolueiden edustajia kahdesta asiasta: onko henkilöstöä kuultu tarpeeksi ja miksi asiasta päätetään juuri nyt ja kiireellä. Yhtiöittämisen kannattajat muistuttivat, että nyt rakennetaan pohjaa raideliikenteen kehittämiselle Vantaan, Espoon ja koko seutukunnan kanssa.

– Nyt on otettava hengähdystauko, vaati vasemmistoliiton Mia Haglund.

Saman puolueen Paavo Arhinmäki muistutti, että nykymuotoinenkin HKL pystyy toimimaan seudullisesti.

– HKL ajaa nytkin metroa Espoossa ja valmistelee raidejokeria. Yhtiöittämistä emme kannata, koska muita vaihtoehtoja ei ole edes selvitetty.

Perussuomalaisten Mari Rantanen oli huolissaan siitä, että poliittinen päätöksenteko katoaisi yhtiöön.

– Julkisuuden säilyttäminen ei tule onnistumaan yhtiössä. Ihmettelen myös suunnatonta kiirettä nyt, kun Espoo on kieltäytynyt keskustelemasta asiasta ja Vantaa vasta selvittää raitioliikennettä. Entä miksei seudullista liikennelaitosta ole selvitetty?

Kokoomuksen valtuutettu Otto Meri tähdensi, että yhtiö on paras muoto harjoittaa HKL:n toimintaa.

– Yhtiöittäminen on tulevaisuuden kannalta tärkeää, vaikka se ei juuri nyt olisikaan välttämätöntä. Meidän on katsottava koko seutua, eikä vain Helsinkiä.

Kaupunkiympäristön apulaispormestari Anni Sinnemäki muistutti, että yhtiön perustaminen on ollut Vantaan vaatimus yhteistyölle raideliikenteessä.

– Vantaalla on nähty riski, että muuten he joutuisivat rahoittamaan Helsingin kantakaupungin raitiovaunuliikennettä.

Yhteisessä yhtiössä Helsinki ja Vantaa toisivat Sinnemäen mielestä raideliikenneosaamisensa luontevasti yhteen. Toisaalta kaupunkien yhteistyöllä olisi merkittäviä mahdollisuuksia raitiovaunujen yhteishankinnoissa.

– Kiire tulee siitä, että edessä on vaunuhankintoja, jotka on aloitettava pian. Sillä on miljoonaluokan merkitys, että ratikat pystyttäisiin hankkimaan yhdessä. Se näkyisi lippujen hinnoissakin, Sinnemäki sanoi.

Osa valtuutetuista uskoi, että Vantaan raitioliikennesuunnitelmat kaatuvat, jos Helsinki ei suostuisi HKL:n yhtiöittämiseen.

– Kaikki täällä tietävät, että tämä asia on olennainen Vantaan päätökselle, vihreiden Reetta Vanhanen sanoi.

Henkilöstön epäluuloon yhtiöittämistä kohtaan lienee syytä, arveli kokoomuksen Sirpa Asko-Seljavaara.

– Jotain merkillistä tässä on, kun kaikki henkilöstöryhmät sitä vastustavat. En tietenkään vastusta yhtiöittämistä.

Vasemmistoliiton Veronika Honkasalo muistutti, että yhtiöittämisesitystä muutettiin metroliikenteen osalta, mutta tätä tietoa ei tuotu henkilöstölle.

Yt-lain mahdollisesta noudattamatta jättämisestä on tehty tutkintapyyntö poliisille.

– HKL:n johdon on katsottava peiliin. Se on luonut epävarmuutta panttaamalla tietoa, Hilkka Ahde (sd.) moitti.

Yhtiöittämisen kriitikoita huolestutti se, että yhtiömuoto voisi mahdollistaa HKL:n tai sen osien myymisen eli yksityistämisen.

– Tässä ei ole kyseessä perinteinen yhtiöittäminen, jolla haetaan säästöjä, vaan rakenteellinen uudistus, jolla halutaan lisätä seudullista raideliikennettä, korosti sosialidemokraattien Eveliina Heinäluoma.

Vihreiden Otso Kivekäs oli samoilla linjoilla.

– Ei HKL:ää olla myymässä ulkomaille. Sehän olisi typerää. Toisaalta kannattaa muistaa, että myös liikelaitoksen voi myydä.

Fakta

HKL operoi metroa ja ratikoita

Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos vastaa pääkaupunkiseudun metron, Helsingin kantakaupungin raitiovaunujen ja Suomenlinnan lautan liikennöinnistä sekä Helsingin kaupunkipyöräpalvelun tuottamisesta.

HKL tuottaa myös muita kestävää liikkumista tukevia palveluita kuten liityntäpysäköinnin järjestäminen.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut