"On haukuttu puusilmäksi" – Lakkautetulta pysäkiltä näytetään kuskille keskisormea: HSL muutti suosittua bussilinjaa ja moni ärsyyntyi

Mellunmäen metroasemalta lähtevä 570 aiotaan tulevaisuudessa korvata pikaratikalla. Armi Suojanen

Armi Suojanen

Uusi runkolinja 570 Mellunmäestä lentoasemalle korvasi linja 562:n reilu kuukausi sitten. Samalla matkan varrelta poistui iso määrä pysäkkejä. Seudun joukkoliikenteen suunnittelevalle HSL:lle satelee siitä edelleen haukkuja.

– Eniten matkustajat ovat antaneet palautetta pysäkin poistoista Ikean, Vantaan Maarinkunnaan, Vaaralan, Rajakylän koulun ja Pakkalan kerrostalojen alueilta, HSL:n joukkoliikennesuunnittelija Harri Vuorinen luettelee.

”Jatka tämän käyttöä tai osta aito lippu jos on varaa” – HSL-lippuhuijauksella yllättävä tausta: ”Tarjoavat tiedon itse”

Palautteesta eivät ole jääneet paitsi myöskään vuorojen kuljettajat.

– Huutoja on tullut riittävästi, hymähtää linja-autonkuljettaja Dikran Annajian.

Kun Annajian on ajanut lakkautetun pysäkin ohitse pysähtymättä, hänelle on näytetty muun muassa keskisormea.

– Kaikkea on nähty.

Milloin bussille täytyy heilauttaa kättä? Nyrkkisääntöön on vain yksi poikkeus – "Se on suomalainen ilmiö"

Toisaalta hän myös ymmärtää ihmisiä, joilta tuttu, lähin pysäkki on poistettu.

Myös toista kuljettajaa, joka ei halua sanoa nimeään, on sätitty, kun hän ei ole pysähtynyt ottamaan matkustajaa kyytiin tai jättämään lakkautetulle pysäkille.

– On haukuttu puusilmäksi. Että etkö näe, olen jäämässä pois, mies kertoo.

Linja-autonkuljettaja Dikran Annajian tietää, että bussin 570 matkustajilta on tullut myös ikävää palautetta. Armi Suojanen

Tyytyväisiäkin matkustajia on, kuten perjantaiaamun työmatkalaiset keravalainen Piia Rouhiainen ja vantaalainen Heli Ala-Heikkilällä.

– Hämmästyttävää, että tämä pysyy niin hyvin aikataulussa, Rouhiainen sanoo.

Ala-Heikkilällä on silti kokemusta myös siitä, että yksi vuoro jäi hiljattain ajamatta. Silloin matka Vaaralasta Viertolaan kesti noin tunnin.

Linjan aikataulun mukainen matka-aika vuorokauden ajasta riippuen on lähtöpysäkiltä Helsingin Mellunmäestä päätepysäkille Helsinki-Vantaan lentoasemalle noin 50–60 minuuttia. Bussin aikataulua tasataan kauppakeskus Jumbon, Tikkurilan matkakeskuksen, Hakunilan ostoskeskuksen ja Helsingin puolella Louhikkotien pysäkillä.

Nyt, kun linjalle vasta haetaan sopivaa aikataulua, bussi voi seistä näillä pysäkeillä joitakin minuutteja aikataulua tasaamassa.

Aikataulua tarkastellaan uudelleen loppuvuonna. Annajianin mukaan se tietää kiristystä bussinkuljettajille. Kireällä aikataululla kuljettaja ei aina ehdi vessaan ennen seuraavan vuoron alkua.

Toiselta Jumbon pysäkiltä bussiin noussut Mirja Lopmeri kulkee bussilla 1–2 kertaa viikossa vapaa-ajanmatkoilla ja arvioi, että 570 kulkee ehkä hieman nopeammin kuin lakkautettu 562.

Pakkalanrinteessä asuvaan Riitta Kankaiseen linjan muuttuminen ei ole vaikuttanut mitenkään.

– Omat pysäkkini pysyivät samoina.

Eikä häntä olisi haitannut, vaikka matka pysäkille olisi hieman pidentynyt.

Uuden runkolinjan käyttäjämääristä ei ole vielä tarkkaa tietoa, koska matkakortinlukijasta saatava data ei huomioi niitä matkustajia, jotka matkustavat HSL-sovelluksen lipulla, ja heitä on iso osa.

Runkolinjojen idea on se, että bussi pysähtyy valikoiduilla pysäkeillä kulkemisen nopeuttamiseksi eikä kuljettajalle tarvitse näyttää matkalippua. Bussiin voi nousta myös keskiovesta, jonka luona on kortinlukija. Runkolinjoilla on aina yhteys johonkin juna- tai metroasemaan.

HSL:llä on nyt yhdeksän runkolinjaa. 570 kulkee nyt pääosin sillä reitillä, jonne Vantaan ratikkaa parhaillaan suunnitellaan.

Valtuusto hyväksyi selvin äänin HKL:n yhtiöittämisen – "Se on ny korkeemmassa kädessä"

Näin nuorten käyttämä huijaussovellus matkii HSL:n lippua – ”Se on aina poliisiasia”

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut