Rusta-tavarataloketju on laajentanut Suomessa vauhdilla – asiakkaissa herännyt myös hämmennystä: "Ehkä vaikeinta on ollut ymmärtää, ettemme ole entinen Hong Kong"

Rusta Finlandin maajohtaja Tommy Dolivo sanoo, että Hongkongin piha- ja puutarhatuotteet säilytettiin tietoisesti Rustan valikoimassa. Rusta

Heli Koivuniemi

Kuluttajamarkkinoille rytinällä vuosi sitten saapunut, Ruotsissa alunperin perustettu Rusta on herättänyt hämmennystä kansan keskuudessa. Miksi vanha tuttu Hong Kong -tavaratalo muutti nimensä? Mitä tapahtui? Onko kyse markkinointikikasta?

– Ehkä vaikeinta on ollut ymmärtää, ettemme ole entinen Hong Kong vaan kansainvälinen ketju, joka on avattu Suomeen ja jossa on säilytetty osa Hong Kongin vahvuuksista, Rusta Finlandin maajohtaja Tommy Dolivo selventää.

Rusta osti saneerauksessa olleen Hong Kongin liiketoiminnan. Samassa yhteydessä käynnistettiin merkittävä uudistushanke. Kaikkiaan 22 Hong Kong -tavarataloa rakennettiin uudelleen. Kuusi uutta Rusta-tavarataloa avattiin viime tilikaudella, ja sama tahti jatkuu. Investointi Suomen markkinoilla on merkittävä, Dolivo sanoo.

Työ on tuottanut tulosta, sillä Rusta Finlandin liikevaihto kasvoi 35 prosenttia. Merkittävintä oli Dolivon mukaan se, että negatiivinen tulos on onnistuttiin kääntämään positiiviseksi.

– Suomen markkinoille ei ole tullut uusia ketjuja. Siksi asiakkaat ovat olleet kiinnostuneita meistä, hän uskoo.

Hongkongin liiketoiminnasta muutosmatkassa pidettiin mukana kalastus-, piha- ja puutarhatuotteet. Niiden rinnalle nousivat sisustus-, vapaa-aika- ja kulutustavaratuotteet, jotka tuodaan Dolivon mukaan Rustan konseptissa perinteistä halpakauppaa esteettisemmin esille luomaan inspiraatiota.

Maakunnat ovat Rustalle olleet erityisen tuotollisia, sillä kilpailua on vielä vähän. Silti Dolivo tähyilee kilpailtua pääkaupunkiseutua, eikä kilpailu häntä huoleta.

– Entisten kilpailijoiden kanssa olemme löytäneet pikemmin synergioita. Puhuttelemme nykyisin aiempaa erilaista asiakasryhmää.

Dolivo uskoo, että että kun kauppaketjut keskittävät palvelunsa toistensa lähettyville, valikoimat täydentävät toisiaan ja parkkipaikkaongelmat vähenevät.

Pääkaupunkiseudun voimakas kasvu on Rustan kaltaiselle toimijalle suosiollinen.

– Avasimme kolmannen myymälän Espooseen. Helsingissä on yksi liike. Vantaallakin olisi kova halu laajentua.

Dolivo uskoo, että seudun uusin liike Espoon Laajalahdessa houkuttelee myös länsihelsinkiläisiä Munkkivuoresta ja Munkkiniemestä.

Pääkaupunkiseudulle laajentamisessa on kuitenkin haasteensa.

– Meidän tyyppisen toimijan on vaikea löytää tontteja.

Kaupoille riittää Dolivon arvion mukaan kysyntää, ja kasvu jatkuu vahvana. Ainoastaan kalastuskauppaa käydään toistaiseksi Suomessa verkossa.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut