Katajanokalle asennettiin uusia pyörätelineitä, sitten nousi kommenttimyrsky – "Mielestäni tässä pyrittiin enemmänkin aiheuttamaan haittaa autoilijoille"

Pyörätelineet: Parkkipaikkojen muuttuminen runkolukittaviksi pyörätelineiksi ovat suututtaneet osan asukkaista Katajanokalla, jossa parkkipaikkoja on vähän.

Katajanokan pyörätelineet puhuttavat asukkaita. Osa on sitä mieltä, että ennestäänkin vähäisistä parkkipaikoista ei pitäisi luopua pyöräparkkien takia. Kuva Satamakadulta. Mikko Kauppinen

Sanna Jompero-Lahokoski

Katajanokalle ilmestyneet pyörätelineet ovat hämmentäneet asukkaita. Ärsyyntymistä on aiheuttanut erityisesti se, että uudet telineet vähentävät parkkipaikkojen määrää alueella.

Katajanokalla asuva Mikko Kauppinen ihmettelee lähes ikkunansa eteen tuotuja kiinteitä pyörätelineitä, jotka vievät tilaa autoilta ja ovat usein tyhjiä.

– Niiden ei tarvitse viedä yhtään pysäköintipaikkaa. Mielestäni tässä pyrittiin enemmänkin aiheuttamaan haittaa autoilijoille kuin auttamaan pyöräilijöitä.

Myös runkolukittavien telineiden toteutustapa on Kauppisen mukaan väärä.

– Kiinteä asennus on tarpeeton ja epäkäytännöllinen. Liikkuvan aseman olisi saanut tarvittaessa vaikka talveksi pois. Yksittäisiä kaaria olisi voinut ripotella vähän sinne sun tänne muuhun hukkatilaan, jota kaupungista löytyy paljon.

Kaupungin liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen toteaa, että palautetta pyörätelineistä on tullut.

– Palautteet ovat koskeneet autopaikkojen vähenemistä.

Saadun palautteen pohjalta kaupunki aikoo tarkastella uudelleen Pormestarinrinne 2:een ja Satamakatu 5:een asennettuja telineitä.

– Näiden osalta ei ole tarkoitus luopua pyöräpysäköinnistä, vaan arvioida löytyisikö sellaista järjestelyä, jossa ei tarvitse luopua yhdestä autopaikasta.

Putkonen huomauttaa, että suurin osa uusista pyörätelineistä on sijoitettu muuhun tilaan kuin autopysäköintitilaan.

– Koko Katajanokan alueelle tehdyssä pyöräpysäköintisuunnitelmassa kuusi autopysäköintipaikkaa on muutettu 60 pyöräpysäköintipaikaksi.

Katajanokalla on Putkosen mukaan ollut kysyntään nähden liian vähän turvallisia ja helppokäyttöisiä pyörätelineitä. Uusien telineiden sijoittelun taustalla on tukea Katajanokalla oikeanlaista liikennekäyttäytymistä.

– Eli tässä tapauksessa ajoradalla pyöräilyä, joka on Katajanokalla vallitseva pyöräliikenteen suunnitteluratkaisu.

Suunnittelun pohjana on käytetty muun muassa kesällä 2017 asukkaille toteutetun Kerro kantasi -kyselyn tuloksia. Helsinki on laatinut pyöräpysäköinnin yleissuunnitelman ja toteutusohjelman vuosille 2021–2025.

Keskustelu pyörätelineiden tarpeellisuudesta ja autopaikoista on kerännyt Katajanokan Facebook-sivulla satoja kommentteja. Osa on pitänyt pyörätelineiden tuloa Katajanokalle myös hyvänä asiana.

Parkkipaikoista huolestuneille Putkonen muistuttaa, että Katajanokalle on valmistunut asemakaava maanalaisesta autopysäköintiluolasta. 500-paikkainen pysäköintiluola on yksityinen hanke, joka ei vielä ole lähtenyt rakenteille.

Pyöräily

Runkolukittavia pyörätelineitä

Pyörätelineiden määrää Katajanokalla lisätään.

Runkolukittavia pyörätelineitä asennetaan 13 kadulle.

Telineiden sijainnit: Kauppiaankatu 7

Vyökatu

Luotsikatu 14

Merisotilaantori

Laivastokuja

Mastokatu

Pikku Satamakatu

Katajanokanranta

Pakkahuone

Luotsikatu 8

Satamakatu 5

Kanavaranta 11 ja 15

Pormestarinrinne

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut