Pitäjänmäessä eri uskontoihin kuuluvat opiskelevat yhdessä – Islamiin voi tutustua kysymällä Ramadanin vietosta luokkakaverilta

Emil, Elias, Noel ja Raama pohtivat ihmisarvoa eri katsomusaineiden yhteisellä oppitunnilla. Marjo J. Rämö

Marjo Rämö

Yhdeksännen luokan oppilaat pohtivat kuvitteellisten roolien kautta, millaisen ihmisen elämä on vähiten tärkeä. Ihmisiä on kahdeksan, mutta pelastusvene kannattelee vain seitsemää.

– Lasta ei heitetä yli laidan, eikä raskaana olevaa naista, nuoret pohtivat.

– Eikä homoa, ei sillä ole väliä kenestä tykkää.

Yksimielinen päätös syntyy keskustelun jälkeen: porukan vanhin, eniten elämää nähnyt, uhrataan muiden selviytymiseksi.

Sillä ei näytä olevan mitään merkitystä, että pohtijat rooliensa takana edustavat eri katsomuksia. Pöydän ympärillä on niin muslimeja, kristittyjä kuin uskontokuntiin kuulumattomia.

Menossa on yhteisen katsomusopetuksen oppitunti, kouluslangissa ”kaoppi”.

Pitäjänmäen peruskoulu on yksi harvoista helsinkiläisistä kouluista, jossa yhteisopetusta järjestetään.

– Olisi hirveän tarpeellista, että ainakin osa katsomusaineiden opetuksesta olisi yhteistä. Yhteisopetuksessa oppii argumentaatiotaitoja muidenkin kuin ihan samalla tavalla ajattelevien kanssa, sanoo apulaisrehtori Henna Nurmi, joka on myös evankelisluterilaisen uskonnon ja elämänkatsomustiedon aineopettaja.

Pitäjänmäessä ysiluokkalaisilla on kaoppia 75 prosenttia uskonnonopetuksesta. Se tarkoittaa tuntia viikossa kolmessa eri jaksossa. Oman katsomuksen mukaista opetusta omassa opetusryhmässään on tunti viikossa neljännessä jaksossa.

1.–3.-luokkalaisilla puolet katsomusopetuksesta on omaa katsomusta, puolet yhteisopetusta.

Lue myös: Helsingin kouluissa voi opiskella jopa Krishna-uskontoa, opetusta järjestetään jos 3 huoltajaa vaatii –  Katsomusaineet eivät kuitenkaan ole kaikkien saatavilla: "Eihän se ole tasa-arvoista"

Eri katsomusaineiden opetussuunnitelmissa on paljon yhtäläisyyksiä. Näiden pohjalta koululla laadittiin vuonna 2016 katsomusaineiden yhteinen opetussuunnitelma.

Opettajina toimivat niin luokanopettajat kuin eri katsomusaineiden aineopettajat, jotka tuovat tässä opetusmuodossa oman osaamisensa kaikkien oppilaiden saataville.

– Yhteisopetus ei ole leikannut katsomusopetuksen kuluja eikä se ole myöskään helpottanut lukujärjestyspalapeliä, Nurmi kertoo.

Päinvastoin yhteisen opetussuunnitelman ja materiaalien tekeminen aiheutti alussa paljon lisätyötä.

Nurmen arvion mukaan yhteisopetus on sujunut alkuponnistuksen jälkeen hyvin ja saanut positiivista palautetta niin oppilailta kuin heidän huoltajiltaan.

Nurmen mukaan tunneilla syntyy aitoa vuoropuhelua eri katsomuksista tulevien välillä.Esimerkiksi kristityt oppilaat ovat voineet kysyä muslimioppilailta Ramadanin viettoon tai pukeutumiseen liittyviä kysymyksiä.

Tärkeää on, että jokainen voi kertoa omasta vakaumuksestaan sen verran kuin haluaa.

 – Oppilaan ei tarvitse tuoda tunnilla omaa katsomustaan esille.

Alussa opettajia arvelutti se, miten monikulttuurisen koulun oppilaat ja huoltajat ottavat yhteisopetuksen vastaan. Lähes 40 prosenttia oppilaista puhuu äidinkielenään jotain muuta kuin suomea ja eri katsomuksia koulussa on tällä hetkellä viisi.

– Vain muutamia oppilaita on siirtynyt pois koulun katsomusopetuksesta.

Jos oppilas ei halua osallistua koulun katsomusopetukseen, hän voi osallistua oman uskonnollisen yhteisönsä järjestämään korvaavaan opetukseen.

– Pitäjänmäen koulussa tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että oppilas käy esimerkiksi koraanikoulussa tai Jehovan todistajien omassa opetuksessa 1–2 tuntia viikossa.

Todistukseen tulee merkintä, että oppilas on osallistunut oman yhteisönsä opetukseen. Arvosanaa ei anneta.

14-vuotiasta Raamasta yhteisopetus on hyvä asia.

– Saan tietoa uskonnoista, joista en tulisi muuten hankkineeni tietoa, Raama pohtii.

Hänen oma uskontonsa on islam ja se on kaikista tutuin. Hän ja luokkatoverinsa Noel, 15. pitivät molemmat viime vuonna esitelmän islamista muille oppilaille.

He sanovat, että yhteisillä tunneilla on päässyt oikaisemaan joitakin ennakkoluuloja, joita muilla oppilailla on voinut olla islamia kohtaan.

Noelkin pitää yhteisiä tunteja hyvänä asiana, mutta islaminopetus jää hänestä aika vähäiseksi.

– Jos yhdessä jakossa on vain 45 minuutin oppitunti on se aika vähän. Puolitoista tuntia voisi olla hyvä.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut