Sänkykauppias Arto huomasi ilmiön suomalaisten makuuhuoneissa – "Nyt on buumi"

Koronan laukaisema kova asumisen buumi heijastuu kasvuna myös huonekalukauppaan.

Asuntokauppa on käynyt yli vuoden hyvin vilkkaana. Kauppamäärien rinnalla myös hintataso on noussut ja kodin laatuun on panostettu. Millainen on huonekalukaupan vire tällä hetkellä?

– Alalla on turbulenssia, mutta kyllä korona näkyy samalla tavalla kuin asuntokaupassakin. Ensimmäiset pari koronakuukautta olivat hyvin hiljaista, mutta kun asuntokauppa ja kotona vietettävä aika kasvoivat, niin myös huonekalukauppa alkoi käydä. Koko alan kasvu on ollut tänä vuonna kumulatiivisesti kahdeksan prosenttia, mikä on tosi iso. Toki viime vuoden huhti- ja toukokuu olivat heikkoja. Viime vuoden kasvu oli kaksinumeroista, kertoo Suomen Huonekalukaupan Liiton puheenjohtaja Arto Melanko.

Turbulenssilla Melanko tarkoittaa sitä, että avain kaikki toimijat eivät ole kasvusta päässeet nauttimaan.

– Varsinkin ne, joilla on kilpailijoita verkkokaupan kautta, ovat vaikeuksissa. Perinteisiä mööpeleitä myyvät ovat pärjänneet hyvin.

Maailman avautuessa ihmisten rahankäyttö muuttuu. Se mietityttää huonekalukauppiaita.

– Sisustamisen ja huonekalukaupan kovin kilpailija on matkustaminen. Kun rahaa aletaan käyttää taas matkustamiseen, voi se syödä huonekalukaupan kasvua. Tosin matkailu tuskin alkaa räjähdysmäisesti, eli mitään äkkilaskua huonekalukauppaan tuskin tulee, Melanko pohtii.

Melanko näkee laadun ja palvelun huonekalukauppiaiden merkittävänä kilpailuetuna.

– Suomalaisen sisustajan ostokäyttäytyminen on muuttunut ja jakautunut. Osa suosii "massamarketteja", osa panostaa asiantuntevaan yksilölliseen palveluun ja hyödyn hakemiseen. Edullinen ja premium kisaavat keskenään.

Melanko itse tienaa leipänsä sänkykauppiaana, tai hänen omin sanoin sanottuna nukkumisen apuvälineiden kauppiaana.

– Nyt on ollut nukkumisen buumi: palautumisen ymmärrys kasvaa, selkäkipujen ymmärrys lisääntyy ja niin edelleen. Aihe on myös enemmän esillä mediassa, terveydenhoidossa ja puheissa. Ennen puhuttiin paljon liikunnasta ja ruokavaliosta, mutta nyt puhutaan myös unesta ja palautumisesta. Ja tämän vuoksi ostetaan nukkumisen apuvälineitä. Sänky ja makuuhuone on kasvanut huonekalukaupan suurimmaksi tuoteryhmäksi ohi sohvan ja olohuoneen, Tempurin Suomen maajohtaja Melanko kuvaa.

Koronan myötä on muutettu väljempiin asuntoihin. Eikö se jo itsessään paranna unta ja mahdollista paremmat fasiliteetit nukkumiseen?

– Kaupunkien keskustojen vanhojen talojen arkkitehtuuri on sellainen, että hyvä jos sinne mahtuu 1,6 metrinen parivuode. Nyt uudemmissa asunnoissa ostetaan jopa kaksi metriä leveitä sänkyjä.

– Uneen vaikuttaa huoneen lämpötila, valoisuus, äänet, ihmisen stressitila, ravinto, kofeiini... Melanko luettelee.

– Tärkeää on myös rentouttaa itsensä ennen nukkumaanmenoa, tämän vuoksi iltarutiineihin kannattaa panostaa. Unen rytmin ei myöskään pidä antaa mennä ohi.

Buumi näkyy myös Tempur Sealy Suomi Oy:n tunnusluvuissa. Liikevaihto ja -voitto ovat kasvussa. Omia myymälöitä yhtiöllä on Suomessa 17., joista viisi on avattu tänä vuonna. Paljonko hyvä sänky sitten Melangon mielestä vähintään maksaa?

– Hinta ei saisi ohjata ostosta, vaan valinta pitäisi tehdä nukkumisergonomian mukaan. Siksi myyjän asiantuntemus on tärkeää. On kalliitta sänkyjä, jotka ovat nukkumisergonomisesti huonoja, ja vastaavasti on halvempia sänkyjä, joiden nukkumisergonomia on hyvä. Design tai luksus ei ole nukkumisergonomiaa vaan ulkoista arvoa.

Hyvä sänky halutaan myös mökille

Unikulman perustaja ja toimitusjohtaja Vesa Tuominen nostaa sänkybuumin osalta esiin etätyön merkityksen.

– Vuoteita on myös toimitettu huomattavia määriä ympäri Suomea kesämökeille, jotka on usein otettu käyttöön etätyöpaikoiksi.

Vapaa-ajan asunnossa halutaan töiden lomassa rentoutua ja levätä ainakin yhtä hyvin kuin kotona.

Unen laatua on alettu mittaamaan myös erilaisilla älylaitteilla.

– Trendi lisääkin mukavasti parempien vuoteiden kauppaa, koska henkilökohtaisesti räätälöidyllä vuoteella saadaan lisättyä syvän unen määrää. Toinen sänkykaupassakin voimistuva trendi on ekologisuus.

Korona näkyi myös riskiryhmäläisten poissaolona ja asiakasprofiilin nuorentumisena.

– Asiakkaat tulevat ajanvarauksella ja hakevat enemmän räätälöityjä ratkaisuja, joiden terveysvaikutukset ovat kiistattomia.

Uskon myös riskiryhmäläisten palaavan vuodekaupoille, kun koronauhka on ohi, Tuominen sanoo.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut