Sörnäisten vilkkaalle autobaanalle halutaan 1,6-kilometriä pitkä tunneli – alkaako rakentaminen jo ensi vuonna?

Sörnäisiin suunnitellaan 1,6 kilometriä pitkää tunnelia, jolla halutaan helpottaa pohjois-eteläsuunnan liikennettä laajentuvalla Kalasataman alueella.

Läpiajoliikenne viedään maan alle, jolloin Hermannin rantatielle jäisi enemmän tilaa jalakulululle ja pyöräilylle. Myös liikenteen melu- ja päästöhaitat vähenisivät.

Kaupungin mukaan erityisesti Kalasataman metroaseman ja kauppakeskus Redin välinen alue rauhoittuu läpiajoliikenteen poistuessa.

Sörnäistentunnelin ajorampit sijaitsevat pohjoisessa Hermannin rantatiellä Haukilahdenkadun eteläpuolella ja etelässä Sörnäisten rantatiellä Vilhonvuorenkadun eteläpuolella. Molempiin päihin tulee 190 metriä pitkät rampit.

Tunneli on tarkoitus rakentaa kahdessa osassa. Pohjoisen betonitunnelin ja suuaukon rakentaminen on suunniteltu vuosille 2022–2024 Kalasatamasta Pasilaan –raitiotiehankkeen aikataulun mukaisesti.

Kaupungin kymmenvuotisessa investointiohjelmassa Sörnäistentunnelin loppuosan rakentamiselle on varattu rahat vuodesta 2028 alkaen.

– Siten tunneli voisi olla aikaisintaan auki liikenteelle 2030-luvun alkupuolella, sanoo liikenneinsinööri Riikka Österlund.

Ensimmäisen vaiheen kustannusarvio on noin 50 miljoonaa euroa. Koko hankkeen kustannusarvio on 180 miljoonaa euroa.

Helsingin kaupunginvaltuusto on hyväksynyt tunnelin mahdollistavan kaavan vuonna 2018. Kaupunkiympäristölautakunta käsittelee tunnelin rakentamista tiistaina.

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Mainos: HotLips

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut