Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Helsingin Uutisten vaalikone on nyt auki – löydä oma ehdokkaasi

Kengät ja vaatteet ostetaan ruokaostosten lomassa, marketit vahvoilla korona-aikana – Naiset ostavat muotia verkossa

Vaatteet ja jalkineet ostetaan yhä suurimmaksi osaksi marketeista, vaikka korona on heikentänyt niidenkin myyntiä. Vaatteet ja jalkineet halutaan ostaa samalla kertaa, kun kauppaan mennään tekemään ruokaostoksia.

Tämä käy ilmi Kaupan liiton tekemästä Muotikauppa koronan jälkeen -tutkimuksesta.

– Muun ostamisen helppous ruokaostosten ohessa on tukenut markettien vahvaa asemaa vaatetuksen myyjinä. Niiden valikoimat eivät myöskään keskity muodollisempaan pukeutumiseen, jonka kulutusta etätyöt ja erilaisten juhlatilaisuuksien peruuntumiset ovat erityisesti rokottaneet, sanoo tiedotteessa Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.

Urheilukaupat ovat vahvistaneet asemiaan korona-aikana. Urheilukauppa kasvoi tammi-syyskuussa viidenneksen (20,3 prosenttia), kun urheilukauppa on napannut markkinaosuuksia muotikaupalta.

– Jos vapaamuotoisemman ja urheilullisemman pukeutumisen trendi jatkuu vahvana myös koronan jälkeen, se tukee jatkossakin markettien ja urheilukauppojen asemaa vaatteiden ja jalkineiden myyjinä, Kurjenoja arvioi.

Muoti- ja urheilukauppa ry:n tiedotteessa kerrotaan, että tammi-syyskuussa muotikauppa on kasvanut 7,8 prosenttia. Kun halu ostoksille on saanut ihmiset liikkeelle kivijalkakauppoihin, se vaikuttaa lähikuukausina verkkokauppamyynnin kasvun laimenemiseen.

Kaupan liiton tutkimuksen mukaan verkossa ostaminen on yleistynyt reippaasti Suomessa viimeisen vuoden aikana. Suurin osa muodin kaikista verkko-ostajista on naisia ja neljäsosa on nuoria alle 35-vuotiaita naisia. Tänä vuonna jo 29 prosenttia muotikaupan asiakkaista on tehnyt ostoksia myös verkossa.

Kaupan liitto ennustaa vaatteiden ja jalkineiden kuluttajamarkkinoiden kasvavan tänä vuonna reippaasti viime vuodesta. Pandemiaa edeltävälle tasolle ei kuitenkaan ylletä.

Arvioin mukaan vuoteen 2025 mennessä vain lastenvaatteiden kulutus ylittää vuoden 2019 tason. Kaiken kaikkiaan vaatteiden ja jalkineiden kulutus on vuonna 2025 noin viisi prosenttia pienempää kuin se oli vuonna 2019.