Helsingin uuden autotunnelin hankesuunnitelma hyväksyttiin lautakunnassa – "Hinta kohonnut jo 70% kaavavaiheesta, suurempi nousu kuin länsimetrolla"

Kaupunkiympäristölautakunnassa istuva Otso Kivekäs (vihr.) ei ymmärrä, miksi Helsinki toimii vastaan omaa tavoitettaan, joka on lisätä joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen kulkutapaosuutta. Hänen mukaansa Sörnäistentunneli lisää voimakkaasti yksityisautoilua. -
Kaisa Paastela

Kaisa Paastela

Hermannin rantatien ja Sörnäisten rantatien yhdistävän Sörnäistentunnelin hankesuunnitelma hyväksyttiin kaupunkiympäristölautakunnassa tiistaina.

Ensimmäisessä vaiheessa aikomus on rakentaa Sörnäistentunnelin pohjoinen betonitunneliosuus sekä siihen liittyvien ajoramppien maanalaiset rakenteet Kalasatamasta Pasilaan vuosina 2022–2024. Ensimmäisen vaiheen kustannusarvio on 50 miljoonaa euroa elokuun 2021 kustannustasossa.

Toisessa vaiheessa rakennettavan Sörnäistentunnelin loppuosan kustannusarvio tuodaan erikseen päätettäväksi.

Vähemmistöön lautakunnassa jäi vastaehdotus asian palauttamisesta uudelleen valmisteluun siten, että liikenteen pullonkauloja ratkaistaan ilman tunnelia.

Vastaehdotuksen kokouksessa tehnyt Otso Kivekäs (vihr.) kritisoi blogissaan, että "Sörnäistentunnelin pohjoisen suuaukon hinta on kohonnut jo 70% kaavavaiheen suunnitelmasta, mikä on suurempi nousuu kuin esimerkiksi länsimetrolla".

– Kilometrihinnaltaan siitä on tulossa koko seudun kallein liikennehanke ja suhteessa liikennehyötyyn suhteettoman kallis.

Kivekkään mukaan tunneli vain lisää alueen liikennettä.

– Sörnäistentunneli lisää autojen määrää Siltavuorenrannassa 1000 autolla, Hakaniemenrannassa 800 ja Esplanadilla 1700 autolla. Tämä tarkoittaa lisää autoja, melua ja terveydelle haitallisia pienhiukkasia keskusta-alueilla, jossa viihtyisän ja kävelijöille sopivan ympäristön pitäisi olla lähtökohta. Hämeentien ja Kustaa Vaasan tien risteyksessä tunneli kasvattaa liikennemäärää niin, että tarvitaan seuraava satojen miljoonien autosilta, joka taas puolestaan lisää liikennemääriä, kirjoittaa Kivekäs.

– Tunneli pyrkii ratkaisemaan ennen kaikkea Itäväylän, Junatien ja Sörnäisten rantatien laajan risteysalueen ongelmia, jotta siitä saataisiin parempaa kaupunkitilaa. Tavoite on hyvä, mutta toteutettavissa myös ilman tunnelia. Alueelle järjestetyssä kilpailussa töiden ennakkoehtona oli tunneli, johon ehdotusten tuli perustua. Näin saatiin hyviä tunneliin perustuvia ehdotuksia, mutta ei suunnitelmaa ilman tunnelia, Kivekäs jatkaa.

Hänen mukaansa Junatielle tulisi hakea tunneliin perustumatonta ratkaisua.

– Se voisi olla esimerkiksi sellainen, että osa Hermannin rantatien liikenteestä kulkee Vanhaa Talvitietä, joka oikaistaan nykyisen parkkipaikan läpi Panimokadulle ja siitä Sörnäisten rantatielle ilman 90 asteen mutkia. Näin saadaan aikaan Mäkelänkadun tilannetta muistuttava tavallinen risteys, jossa olisi liikennevalot. Muitakin ratkaisuja voi hyvin löytyä, kun lähdetään siitä että autoliikenteen määrää ei kasvateta, Kivekäs kirjoittaa.

Vihreät ja vasemmisto äänestivät vastaehdotuksen puolesta, mutta kokoomus, demarit, rkp ja perussuomalaiset äänestivät enemmistöllä tunnelin hankesuunnitelman läpi. Sitä käsittelee seuraavaksi kaupunginhallitus ja sen jälkeen valtuusto.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut