Mistä tänään puhutaan?
Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.
Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.
Syyslomien etelänmatkat varattiin loppuun, kun matkustusrajoituksia Suomessa höllennettiin.
Helsinki–Tallinna-reittiä liikennöivillä Tallinnan laivoilla ei varausryntäystä ole nähty.
– Syyslomaviikkojen ja loppuvuoden osalta meillä on varaukset käynnistyneet ihan odotusten mukaan ja joillain lähdöillä on jopa 80 prosenttia maksimikapasiteetista käytössä. Varsinkin Helsinki–Tukholma- ja Turku–Tukholma-reitit vetävät hyvin. Tallinnan reitillä ei samanlaista varausryntäystä ole näkynyt. Toki tällaisina aikoina matkavarauksia tehdään vielä viime hetkillä, Tallink Silja Oy:n viestintäjohtaja Marika Nöjd sanoo.
Tallink Silja aloitti vasta elokuun lopussa uudestaan liikennöinnin lähes puolitoista vuotta tauolla olleella Helsinki–Tukholma-reitillä.
Lokakuun alussa yhtiö joutui ilmoittamaan lopettavansa Serenaden, Silja Europan ja Baltic Queenin liikennöinnin alkuvuodesta 2022 muutamaksi kuukaudeksi. Syynä on ennakoitua hitaammin kasvanut varaustilanne.
– Alkuvuosi ennen talvilomasesonkia on aina ollut vuoden hiljaisinta aikaa, jolloin harva lähtee risteilylle. Niinpä nyt tehtiin päätös, että hiljaiseen aikaan Helsingistä Tukholmaan liikennöi vain yksi alus, Silja Europa otetaan pois Tallinnan liikenteestä, eikä Baltic Queen liikennöi alkuvuonna ollenkaan Tallinnasta Tukholmaan.
Europa tekee katkon aikana muutaman erikoisristeilyn sekä korvaa itseään reitillä talvilomalla.
Tallink on hankkinut lisätuloja koko korona-ajan vuokraamalla aluksiaan esimerkiksi majoituskäyttöön maailmalle.
M/s Romantika liikennöi heinäkuusta lokakuuhun Marokon ja Ranskan välillä. Se jatkoi nyt vielä kuukaudeksi Skotlantiin, jossa se on majoituskäytössä YK:n ilmastonmuutoskonferenssissa. Myös Silja Europa on marraskuussa samassa konferenssissa majoituskäytössä. Europan poisollessa muutamat toteutuvat Helsinki–Tallinna-risteilyt tehdään Victoria I:llä.
– Alusten ulosvuokraus on paljon kannattavampaa kuin niiden operoiminen lähes tyhjinä täällä. Samalla se tarjoaa mahdollisuuden tarjota töitä laivojen henkilöstölle, Nöjd toteaa.
Tallinkin mukaan ruotsalaiset ja virolaiset reissaavat laivoilla ja naapurimaissa jo entiseen tapaan, mutta suomalaiset ovat vieläkin varovaisia.
– Korona-ajan epäselvä viranomaisviestintä on pelotellut sen suuren osan suomalaisia, jotka matkustavat Tallinnaan ja Viroon muutaman kerran vuodessa. Paljon matkustavat ovat jo lähteneet reissuun, mutta se suuri massa, jonka me tarvitsisimme laivoille päivittäin, ei ole vielä lähtenyt liikkeelle.
Laivoilta puuttuvat osittain myös matkanjärjestäjien valmiita risteilypaketteja käyttävät eläkeläiset ja ruuhkasuomen ulkopuolella asuvat, joita normaalisti saapuu laivoille bussikaupalla.
– Vaikka nyt olisi lupa matkustaa, niin pitkään jatkunut epäselvä viestintä on saanut ihmiset ajattelemaan, että Tallinnaan matkustaminen on jotenkin hankalaa ja pelottavaa. Vaatii matkustajalta aika paljon työtä selvittää kaikki ohjeistukset viranomaislähteistä.
Viestintäjohtaja Nöjd suhtautuu tulevaan talveen kuitenkin luottavaisesti.
– Uskon, että ne toimenpiteet, jotka on tehty ja joita voidaan vielä tehdä, auttavat pääsemään yli tästä tilanteesta. Lisäksi Tallinkilla on hyvät lainat sekä lainatakaukset, jotka auttavat talven yli. Huonossa tilanteessa oljenkortena toimivat valitettavasti suomalaisen henkilökunnan lomautukset.
Tallink vetäytyy maissa tapahtuvan muodin vähittäismyyntimarkkinoilta – Myy tytäryhtiönsä
Silja Europa palaa Helsinki–Tallinna-reitille – ollut vuokrattuna huippukokouksen asuntolaivaksi
Mainos: Puumalan kunta
Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.
Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.