Tämä maaginen hetki on yövalokuvaajan unelma – tapahtuu 15 minuuttia auringonlaskun jälkeen

Taide: Ammattikuvaaja antaa vinkit parhaiden yökuvien ottamiseen. Ne onnistuvat puhelimellakin.

Mikael Rantalainen kuvaa mielellään sinistä hetkeä veden äärellä. Tässä elokuisessa otoksessa Ruoholahdenkanavalta on lähes pilvetön taivas ja sininen hetki syvimmillään. Mikael Rantalainen

Mika Hamari

Helsinkiläinen ammattivalokuvaaja Mikael Rantalainen kertoo, että myös uusien kännyköiden kameralla voi saada hyviä yökuvia.

– Oikea ajoitus ja oikea paikka, niin että taivaan valoisuus ja keinovalot ovat hyvässä tasapainossa, se mahdollistaa hyvät värit koko kuva-alalle. Se on kohteen valintaa, sommittelua ja vähän taiteellista puolta.

Yön kuvauksellisimpana vaiheena Rantalainen pitää sinistä hetkeä, joka tulee pimeänä vuodenaikana noin 15 minuuttia auringonlaskun jälkeen.

– Kuvaan mielelläni sinistä hetkeä veden äärellä, koska siinä voi tuplata kaupungin valot ja ne heijastukset joskus näyttävät jopa paremmalta kuin se kaupunkimaisema.

Auringon laskiessa länteen kannattaa kuvata ensin suoraan itään. Sitten kun siellä on jo pimeää, sininen hetki jatkuu vielä lännessä.

Rantalainen neuvoo, että kun ruokahalu kasvaa kuvatessa, voi ostaa järjestelmäkameran ja opetella tekniikkaa. Yökuvauksessa hän suosittelee käyttämään jalustaa, koska valotusaika kestää useita sekunteja.

Helsinkiläiset innostuvat, kun Yehia Eweis, 45, saapuu kameransa kanssa paikalle – työskentelee kuin legendaarinen Signe Brander 100 vuotta sitten

Rantalainen ei käytä salamaa maisemakuvauksessa. Manuaaliasetusta käyttämällä valotuksen voi säätää itse. Kuvan ottamisen jälkeen Rantalainen säätää vielä rajauksen, valoisuuden ja kontrastin kuntoon kuvankäsittelyohjelmilla.

Yökuvauksessa Mikael Rantalainen suosittelee käyttämään jalustaa, koska valotusaika kestää useita sekunteja. Mika Hamari

Parhaat kuvat ovat Mikael Rantalaisen mukaan sellaisia, joissa kaikki osatekijät osuvat kohdilleen. Maisemakuvissa esimerkiksi valon on tultava oikeasta suunnasta. Tämä pitää mielenkiintoa yllä, sillä aina löytyy metsästettävää, jos haluaa ottaa parhaan kuvan. Myös saman kohteen uudelleen kuvaaminen voi olla palkitsevaa, koska sääolosuhteet ja valoisuus vaihtelevat.

– Talviaikaan esimerkiksi Lauttasaaren eteläkärki on suosikkikuvauspaikkojani. Olen käynyt siellä 15 vuoden aikana varmaan 150 kertaa talvimaisemia kuvaamassa, mutta silti saan sieltä uudentyyppisiä kuvia, koska rannat jäätyvät aina eri tavalla, Rantalainen kertoo.

Kukkavalokuvaaja on harvinainen ammatti – helsinkiläinen Kreetta muuttaa kauniit kukkaset upeaksi tapetiksi

Otollisia kuvaushetkiä ei välttämättä tarjoudu usein. Rantalainen laskee, että viime kesänä Helsingissä oli kolme kauttaaltaan sumuista yötä. Niinä kaikkina hän kuvasi kauniita sumuisia hetkiä ja maisemia.

Yksi Rantalaisen tavoitteista on kuvata Huvilakadun vanhoja ja hienoja taloja, mutta kunnon tilaisuutta ei ole vielä edessä olevien autojen vuoksi tullut.

– Parhaan kuvan saisi talviyönä kovan lumisateen jälkeen, kun kaikki autot olisivat paksun lumen peitossa. Silloin se katu näyttäisi satumaiselta, mutta sellaista kuvaa minulla ei vielä ole.

Tallinnan Fotografiskan syysnäyttely esittelee amerikansuomalaisen Arno Rafael Minkkisen valokuvia

Näin kokeiltiin lumensulatusta Esplanadilla vuonna 1922 – Ivan Timiriasew tallensi historiallista Helsinkiä satoihin valokuviin

Some-tähti Nelli Orellista, 19, tuli valtava ilmiö – "Aion tehdä videoita vielä 80-vuotiaanakin"

"No niin, otanko housut jo pois?" – helsinkiläiset paljastivat pyllynsä valokuvaajalle

Valokuvanäyttely esittelee museotiet – Johanna Erjonsalo ja Jetro Stavén antoivat äänen myös teiden varsilla asuville ihmisille

Kommentoi

Mainos: Helsingin Uutiset

Pääkaupungin keskusta on edelleen the place to be – katso tästä ytimen tarjonta

| Päivitetty

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut