Helsingin ratikkaverkosto laajenee hurjalla vauhdilla – Marjatta, 82, odottaa ensi vuonna valmistuvaa yhteyttä kuumeisesti: "Pääsen ovelta ovelle"

Radiokadulla bussia odottanut Marjatta Helin, 82, pitää Ilmalaan ensi vuonna valmistuvaa ratikkalinjaa hyvin tärkeänä asiana. – Asun Kalliossa ja käyn Pasilassa urheiluhallilla. Pääsisin ratikalla ovelta ovelle. Nyt pitää vaihtaa bussia. Aapo Siippainen
Aapo Siippainen

Aapo Siippainen

Helsingin ratikkalinjasto laajenee jo aivan lähivuosina uusilla yhteyksillä.

Ratikka 9 alkaa käyttää Ilmalaan parhaillaan rakennettavaa raitiotietä mahdollisesti jo ensi vuoden elokuussa. Päätepysäkki tulee Ilmalan aseman kupeeseen.

Myös Kalasatama–Pasila-raitioyhteyden valmistelut ovat alkaneet. Matkaan pitäisi päästä vuodesta 2024, jolloin myös raidejokerin on tarkoitus aloittaa Keilaniemen ja Itäkeskuksen välillä.

Jätkäsaaren yhteydet paranivat viime toukokuussa, kun Länsisataman T2-terminaaliin alkoi päästä kahdella ratikalla. Linja 9 kulkee Atlantinsillan kautta. Terminaaliin pääsee tuttuun tapaan myös linjalla 7. 

Linja 8 jatkuu Saukonpaadelta Länsiterminaalille Bunkkerin ja Tahitinkadun kääntöpaikan valmistuessa, ja lisäksi ysin ratikka jatkaa Länsiterminaali 1:een asti.

Hernesaaren rakentamisen edetessä ratikka 6:n reittiä jatketaan Hernesaaren kärkeen.

Edellä mainitut ratikkauudistukset liittyvät vuonna 2015 hyväksyttyihin suunnitelmiin. Tällä hetkellä HSL valmistelee yhtä historian suurimmista ratikkalinjojen uudistusta, joka yltää vuoteen 2035 saakka. Helsingin kantakaupunkiin tulee seuraavan 15 vuoden aikana uusia ratikkalinjoja enemmän kuin koskaan, kun pikaratikat alkavat kulkea keskustaan.

Ratikkaverkoston pituus kasvaa vuosikymmenen loppuun mennessä 50 kilometristä 150 kilometriin. Tällä hetkellä Helsingissä liikennöi noin 90 ratikkaa. Vuoteen 2035 mennessä ratikoiden määrän arvioidaan olevan yli 200.

 Samalla bussien määrä Helsingissä vähenee, koska moni yhteys korvataan ratikalla.

HSL on julkaissut ratikkalinjoista luonnoksen, jota voi kommentoida verkossa sunnuntaihin 24. lokakuuta saakka osoitteessa www.hsl.fi/ratikkaluonnos.

Kommentteja toivotaan linjoihin, joita on tarkoitus ottaa käyttöön vuosien 2025–35 aikana.

Miksi tavallisen matkustajan pitäisi osata ajatella kulkemista jopa 15 vuoden päähän?

– Aikajänne on hirvittävän pitkä ja sitä voi olla vaikea hahmottaa. Mutta meillä ei ole mitään syytä salata, että suunnitelmia tehdään sinne asti, sanoo HSL:n viestinnän asiantuntija Johannes Laitila.

Millainen painoarvo matkustajien mielipiteillä on?

–  Haluamme tietää, onko kokonaisuuden kannalta jotain yksityiskohtia, joita emme ole tulleet ajatelleeksi. Kaikkia toiveita ei voida tietenkään täyttää eikä nykyistä linjastoa pitää täysin nykyisellään. Haluamme tietää, mitä fiiliksiä suunnitelmat herättävät.

Edellisen kerran matkustajien mielipiteitä linjaluonnokseen kysyttiin elosyyskuun vaihteessa. Eniten kommentteja tuli Munkkiniemestä, kun linjan 4 reittiin oli ehdotettu muutosta. Palautteen perusteella linja kulkisi uusimmassa ehdotuksessa Munkkiniemestä Töölön ja Lasipalatsin kautta Kirurgille, ei enää Kampin kautta Eiraan.

Tällähetkellä HSL on kiinnostunut erityisesti siitä, miten suunnitelmaan suhtaudutaan Laajasalossa ja Kalasatamassa.

– Ne ovat alueita, joissa ei ole tällä hetkellä ratikkaliikennettä. Mihin kaikkialle esimerkiksi Kalasataman katuverkostolta halutaan päästä, Laitila sanoo.

Ensimmäisessä vaiheessa Kalasatamasta kulkee linja Pasilaan. Kruunusiltojen valmistuttua 2030-luvulla pikaratikka kulkee Laajasalosta Kalasataman kautta keskustaan.

Länsi-Helsingin uudet pikaraitiotiet valmistuvat vuoden 2027 jälkeen. Vihdintien ratikan on tarkoitus kulkea tiheällä vuorovälillä Kannelmäestä keskustaan. Samoihin aikoihin on myös ratikka 4 on tarkoitus saada uudelle reitille Munkkiniemen ja keskustan välille.

Mäkelänkadun bussilinjojen korvaajaksi suunnitellaan Tuusulanbulevardia, joka tarjoaisi yhteyden Käpylästä keskustan suuntaan. Pikaratikka voi valmistua myöhemmin 2030-luvulla.

Sörnäisten ratikkaliikenne vilkastuu 2030-luvulla merkittävästi. Metroaseman kautta voi kulkea jopa kuusi linjaa. Pikaratikoilla on tarkoitus päästä Viikin, Malmin ja Käpylän suuntiin. Arabianrannan liikenteeseen ei ole tulossa muutoksia.

Katajanokalle on suunniteltu kahta linjaa Käpylästä ja Pikku Huopalahdesta. Molempien on tarkoitus kulkea Töölön kautta.

Kruununhaassa ratikoiden määrä lisääntyy. Alueelle suunnitellaan neljää linjaa.

Pasilassa on tällä hetkellä kolme raitiolinjaa. Tulevaisuudessa määrä on voi olla jopa seitsemän. HSL on ottanut suunnitelmissa huomioon myös Pohjois-Pasilan.

HSL:n hallitus päättää uusista raitiolinjoista tämänhetkisen aikataulun mukaan joulukuussa.

Kommentoi

Mainos: Helsingin Uutiset

Pääkaupungin keskusta on edelleen the place to be – katso tästä ytimen tarjonta

| Päivitetty

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut