"Ensin ulos, sitten sisään" – Metron kapasiteettia yritetään parantaa lattiatarroilla, matkustajamäärät kasvamassa rajusti lähivuosina

Lattiatarrat muistuttavat matkustajia laiturietiketistä. Tavoite on saada metron pysähdyksestä asemalla sujuvampi. HKL
Kaisa Paastela

Kaisa Paastela

Rautatientorin metroaseman laitureille asennetaan uudet lattiatarrat, jotka opastavat junaan nousevia ja sieltä poistuvia.

Kyseessä on HKL:n ja HSL:n pilotti, joka kestää kaksi viikkoa marraskuun alusta alkaen.

Kokeilun tarkoituksena on selvittää, minkälaisilla toimenpiteillä ja matkustajainformaatiolla liikkumista asemalla ja junan ovilla olisi mahdollista sujuvoittaa. Uusilla opasteilla pyritään ohjaamaan matkustajien jakautumista laiturialueelle ja nopeuttamaan matkustajien poistumista ja nousemista junista.

Tarroissa lukee muun muassa "Ensin ulos ja sitten sisään". Tarkoitus on ilmeisesti painottaa sitä useimmille jo vanhastaan tuttua sääntöä, että vaunuun pyrkivien ei pidä tungeksia uloshaluavien tien tukkeena.

Tavoitteena on hyödyntää junien nykyistä kapasiteettia entistä paremmin ja muun muassa täyttää junat tasaisemmin.

Liian pieneksi jäävä metro tuonee ison laskun helsinkiläisille veronmaksajille – Helsingin osuus kuluista 70 %

Opastuksen toimivuutta seurataan muun muassa asemalaiturilla tehtävillä matkustajien haastatteluilla. Lattiatarroja asennetaan myöhemmin muillekin metroasemille, mikäli ne todetaan kokeilussa toimiviksi.

Kokeilu ei vaikuta metron liikennöintiin Rautatientorin asemalla.

Rautatientorin metroasemalla tehtävä kokeilu on osa HKL:n, HSL:n, Länsimetro Oy:n ja Espoon kaupungin yhteishanketta, jonka tavoitteena on lisätä metron kapasiteettia ja luotettavuutta.

Pääkaupunkiseudun kasvun ja metron uusien asemien myötä metron matkustajamäärät kasvavat, ja jossain vaiheessa ne ylittävät nykyjärjestelmän kapasiteetin, arviolta jo tämän vuosikymmenen lopulla. Metro alkaa liikennöidä Kivenlahteen asti vuonna 2023.

Keskeinen metron matkustajakapasiteettia parantava keino on vuorovälin tihentäminen.

Tarroja kokeillaan kaksi viikkoa. HKL

Monella kaupunkilaisella on edelleen tuoreessa muistissa se, että Espooseen rakennetuista länsimetron asemista tehtiin lyhyempiä kuin kantametron asemista. Saatu säästö suhteessa koko länsimetron rakentamiskustannuksiin oli minimaalinen. Metrossa on länsimetron valmistumisen jälkeen pitänyt liikennöidä lyhyemmillä junilla kuin aiemmin.

Vuoroväli 100 sekuntiin ja istumapenkkejä pois – Metron kapasiteetti uhkaa loppua nopeasti, näillä keinoilla sitä aiotaan parantaa

”Jatka tämän käyttöä tai osta aito lippu jos on varaa” – HSL-lippuhuijauksella yllättävä tausta: ”Tarjoavat tiedon itse”

Automaattimetroa ryhdytään taas selvittämään – koko hankkeen hinta satoja miljoonia euroja

Minne kaikki uudet raitiovaunut mahtuvat? – Varikoiden riittävyydestä huolta: "Alla jo kaksi isoa epäonnistumista"

Pöytäkirjat paljastavat: Metro tukkeutuu, koska poliitikot tekivät ison virheen 2008 – huolta kannettiin venepaikoista, konsultti maalaili ruusuisia ennusteita

Vartijoita yritetään metrossa provosoida voimankäyttöön "hyvien" somevideoiden toivossa – "Valitettavasti näitä vieläkin tulee vastaan"

Shokkiraportti: Länsimetro tukkeutuu jo reilussa 5 vuodessa – "Käsittämätöntä ja pöyristyttävää"

Metrolinjat irti toisistaan tulevaisuudessa? – "Länsimetrolla on ollut kielteisiä vaikutuksia itämetroon"

Kommentoi

Mainos: Helsingin Uutiset

Pääkaupungin keskusta on edelleen the place to be – katso tästä ytimen tarjonta

| Päivitetty

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut