Automaatio: Uuden kahvila-automaatin säädöissä vaikuttaisi olevan vielä hieman hiomista.
Kauppakeskus Itikseen on saapunut uusi keksintö: Robocaffen ensimmäinen jäätelöä ja kahvia tarjoava robotti, joka lisäksi puhuu tuotteita tilaavalle asiakkaalle.
Jo kauas näkyvä Kiki-robotti tervehtii ystävällisesti ja alaa jakaa suullisia ohjeita siitä, miten vempeleestä saisi ulos herkkuja.
Futuristista tekniikkaa vierastavalle ohjeet löytyvät myös kosketusnäytöllä. Luotan siihen tällä kertaa enemmän kuin puhuvaan konebaristaan.
Kiki-robotti kelpuuttaa maksuksi pankkikortin.
Valitsen espresson ja vaniljajäätelön ja heilautan korttia 5,60 euron edestä.
Nyt alkaa tekniikka toimia: ensin robotti kehaisee minua kuuluvasti.
Jäätelöliemi roiskahtaa lopuksi näyttävästi.
– Näytät hyvältä tänään. Maistuisiko jäätelö kahvin kera? Kiki kysyy.
Robottikoura tarttuu kertakäyttöiseen pahviastiaan ja laite alkaa pursottaa siihen jäätelöä. Se lorahtaa kuppiin täysin nestemäisenä.
Kitsaudesta konetta ei voi kuitenkaan syyttää, sillä neste tulvii reilusti yli äyräidensä. Tarjoiluluukulle kiidätetty jäätelöliemi roiskahtaa vielä lopulta näyttävästi.
Espresso sen sijaan vaikuttaa normaaliannosta huomattavasti niukemmalta. Noin puolitoista teelusikallista kahvia riittää hädin tuskin kielen kostukkeeksi.
Kun tarjoamiset ovat valmiit, läpinäkyvä luukku avautuu ja Kiki on taas iloisesti äänessä:
– Tervetuloa jäätelölle! Nähdään taas pian.
Toimitus ei tavoittanut Robocaffen henkilökuntaa kommentoimaan jäätelörobotin toimintaa.
Yrityksen verkkosivuilla etsitään parhaillaan uusia Robocaffe-franchisingyrittäjiä muun muassa Espoon Ison Omenan sekä Lahden Trion kauppakeskuksiin.
– Kiki ei tarvitse unta, eikä hän koskaan sairastu, verkkosivulla mainostetaan.
– Robottikahvilamme toimii lähes itsenäisesti, sillä se tarvitsee ihmisen apua vain koneiden ylläpidossa ja raaka-aineiden täytössä. Robotin valvonta onnistuu etänä.