Helsinkiläinen Toni, 28, keksi kaverinsa kanssa idean, jolla pyrkii nyt auttamaan ketjuihin kuulumattomia pienkahviloita – Näin toimii Kahviklubi
2
Mauri Lahti ja Toni Nurmi perustivat Kahviklubin tänä vuonna. Ajatus yhteisestä yrityksestä oli herännyt jo lukioaikana Etelä-Tapiolan lukiossa. Sami Kuusivirta
Katso isompi kuvaKahviklubiin kuuluvat saavat nauttia suodatinkahvia rajoituksetta verkostoon kuuluvissa kahviloissa, mutta tarjouksilla asiakkaita houkutellaan myös lisäostoksiin. Sami Kuusivirta
Yrittäminen: Toni Nurmi ja Mauri Lahti perustivat Kahviklubin, jossa yhdellä kuukausimaksulla voi käydä kymmenissä kahviloissa.
Pääkaupunkiseudulla toimii tällä hetkellä reilut 30 pienkahvilaa, jotka ovat verkottuneet tarjoamaan kahvia kiinteään kuukausihintaan.
Suurin osa kahviloista sijaitsee Helsingissä. Helsingistä mukana on muun muassa gluteeniton kahvila Unelma sekä Herttoniemenrannan Kampi Coffee, joista Helsingin Uutiset on aiemmin kertonut, sekä lukuisia kahviloita myös kantakaupungista.
Espoon puolella kahvia voi ostaa kuukausiveloituksella kolmesta kahvilasta. Lisäksi Turussa toimii kymmenkunta verkostoon liittynyttä kahvilaa.
Verkoston takana ovat espoolainen Mauri Lahti (28) ja helsinkiläinen Toni Nurmi (28) ja heidän nyt kesällä perustamansa alustapohjainen Kahviklubi.
Lahti ja Nurmi kertovat idean Kahviklubiin syntyneen ketjuihin kuulumattomien kahviloiden ahdingosta.
Samaan aikaan, kun koronakurimus pakotti pieniä toimijoita laittamaan ovet säppiin, tuntui ketjukahviloissa riittävän asiakkaita.
Oli aika jahdata omia unelmia ja kääriä hihat.
Jotkut ketjukahvilat pyrkivät myös sitouttamaan kuluttajia omilla kahvin kausikorteillaan.
– On tärkeää, että pienkahvilat erottuisivat ja pärjäisivät paineessa, Lahti sanoo.
Suurpellossa sijaitseva Karamel Koffee liittyi Toni Nurmen ja Mauri Lahden perustamaan Kahviklubiin tällä viikolla. Sami Kuusivirta
Kahviklubin jäsen voi nauttia suodatinkahvia kuukausiveloituksella kaikissa Kahviklubiin liittyneissä kahviloissa. Kahvilat puolestaan saavat näkyvyyttä ja mahdollisuuden markkinoida sovelluksen kautta muita tuotteitaan kahvinystäville.
– Kahviklubin tavoitteena on auttaa pienkahviloita saamaan lisää asiakkaita Kahviklubin kuukausitilauksen avulla samalla, kun kuluttajille tarjotaan helppokäyttöinen sovellus, jonka avulla he voivat löytää uusia pienkahviloita omien kulkureittiensä varrelta ja saada tietoa niiden tarjouksista, kertoo Nurmi.
Lahden ja Nurmen mielestä Suomesta löytyy paljon persoonallisia kahvila-aarteita, jotka odottavat löytämistä.
– Toivotaan, että ihmiset osoittaisivat arvostusta pienyrittäjille jokapäiväisillä valinnoillaan.
Kahviklubin jäsenyys osoitetaan sovelluksella. Sami Kuusivirta
Kaksikon tavoitteena on luoda Suomeen koko maan laajuinen pienkahviloiden verkosto.
He aikovat edetä kaupunki ja paikkakunta kerrallaan ja tavoitteena on, että vuoden loppuun mennessä mukaan olisi saatu 50–60 kahvilaa. Etsinnässä on uusia kahviloita myös Espoosta.
– Tavoitteenamme on olla Suomen suurin virtuaalinen kahvilaverkosto, Lahti sanoo.
Nurmi on valmistunut kauppakorkeakoulusta Aalto-yliopistosta ja Lahti yliopistosta Madridista. Viime vuodet Lahti työskenteli pankkialalla Lontoossa.
Ajatus yhteisen yrityksen perustamisesta heräsi jo 12 vuotta sitten Etelä-Tapiolan lukiossa.
– Otin lopputilin Lontoossa, kun tuntui, että nyt oli aika jahdata omia unelmia ja kääriä hihat, Lahti sanoo.
Kahviklubin kuukausimaksu on 15 euroa, ja se toimii sovelluksella.
– Olemme alustapohjainen yritys, vähän kuin Spotify. Tilitämme suurimman osan (klubilaisten maksamista kuukausimaksuista) kahviloille sen mukaan, missä klubikahvia on juotu, Lahti kertoo.
Hinta on sama kuin Espresso Housen suodatinkahvin ja teen kausikortin kuukausihinta.