Lähes neljä kymmenestä suomalaisesta kertoo ostavansa ruokaa tai päivittäistavaroita verkosta. Tärkein syy verkosta ostamiseen on ajan säästäminen, kertoo Matsmartin teettämä kysely.
Suurin syy ostaa ruokaa ja päivittäistavaroita verkosta on kyselyn mukaan ajan säästäminen. Lähes yhtä tärkeäksi syyksi nousi mukavuus ja helppous. Rahan säästämisen ilmoitti tärkeimmäksi syyksi joka neljäs vastaaja.
– Kyselyn mukaan moni on huomannut säästävänsä ajan lisäksi myös rahaa verkko-ostamisen avulla. Ruoan ostaminen netistä lisää suunnitelmallisuutta, mikä auttaa säästämään rahaa ja on samalla yksi avaintekijä kotitalouksien ruokahävikin vähentämisessä, Matsmartin Suomen maajohtaja Michael Böckelman toteaa tiedotteessa.
Kyselyn mukaan suurin osa vastaajista (62,5 prosenttia) ei tee ruoka- ja päivittäistavaroiden ostoksia verkossa. Böckelman uskoo, että ruoan verkko-ostaminen tulee tulevaisuudessa lisääntymään.
– Ruoan verkko-ostaminen on monelle vielä uusi asia. Selvästi useimmiten tähän liittyy tarve nähdä ja tunnustella ruokaa ennen ostoa. Se on toisaalta ymmärrettävää, mikäli ajatellaan varsinkin tuoretuotteita kuten lihaa ja hedelmiä tai vihanneksia, sanoo Böckelman.
Tiedotteessa kerrotaan, että kyselyn tulosten perusteella ruoan ja päivittäistavaroiden ostaminen verkosta on Suomessa nyt yleisempää kuin Ruotsissa (33 prosenttia) tai Tanskassa (16 prosenttia). Kysely toteutettiin näissä kolmessa maassa samaan aikaan.
Vielä viime vuonna toteutetun Postnord-tutkimuksen mukaan ruoan ostaminen verkosta oli Ruotsissa yleisempää kuin Suomessa.
Matsmartin Kantarilla Suomessa teettämä tutkimus toteutettiin viime kesäkuussa. Siinä olivat vastaajina 18–79-vuotiaat suomalaiset. Heitä oli 2 014. Tutkimuksen virhemarginaali on korkeintaan +/- 2 prosenttiyksikköä.