"Toisen auton rinnalle parkkiin ja hätävilkut päälle" – Wolt- ja Foodora-kuskien pysäköinnistä nousi kova poru Helsingissä, näin poliisi kommentoi

Ruokalähettien autojen pysäköinti puhuttaa Helsingin Uutisten lukijoita.

Jutussa keskiviikkona (HU 3.11.) pari Wolt-kuskia todisti, että autoille on vaikeaa löytää pysäköintitilaa etenkään kantakaupungissa. Osa läheteistä tosin liikkuu helpommin parkkeerattavilla välineillä, kuten sähköpyörillä tai skuuteilla.

Helsingin Uutisten Facebookissa aihe sai aikaan vilkasta keskustelua.

– Nämä kuskit aiheuttavat jatkuvasti vaaratilanteita kevyenliikenteenväylällä/pelastustiellä ajaessaan. Alueella liikkuu paljon myös pieniä lapsia ja on vain ajan kysymys milloin jotain sattuu. Tämä Jätkäsaaressa, mutta varmaan ihan samanlaista muuallakin, eräs lukija kommentoi.

– Autot jätetään miten sattuu, jalkakäytävälle, bussipysäkille, pyörätielle, ajoväylälle. Ilmeisesti heitä ei sakoteta Helsingissä! ihmetteli yksi kommentoija.

– Kyllä ihmiset voivat itse hakea ruokansa, jos tuommoinen marina parin minuutin autonpysäytyksestä, vastasi toinen, joka ei pitänyt ongelmaa isona.

– Kalliossa jättävät toisen auton rinnalle parkkiin hätävilkut päälle, sit on kaista tukossa, toteaa kolmas keskustelija.

Kommenteissa arveltiin, että tällainen auton hetkellinen pysäyttäminen olisi tieliikennelain mukaista. Näin ei kuitenkaan ole, kertoo poliisi.

Poliisi muistuttaa, että vaikka ruokalähetit jättävät usein autojaan toimituksen ajaksi jalkakäytäville, tämä ei lähtökohtaisesti ole laillista.

Moottorikäyttöisen ajoneuvon saa pysäyttää jalkakäytävälle tai pyörätielle vain pakottavasta syystä ja vain lyhyeksi ajaksi, jos läheisyydessä ei ole käytettävissä muuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa.

– Pakottava syy tarkoittaa esimerkiksi hyvin painavan tavaran, kuten flyygelin, lastaamista tai purkamista. Pakottava syy voi olla myös liikuntarajoitteisen ihmisen kyytiin ottamista tai kyydistä jättämistä, poliisi muistutti tiedotteessa.

Esimerkiksi ruokaläheteillä, jakeluautojen kuljettajilla, kiinteistöhuollolla ja muilla vastaavilla toimijoilla heidän kuljettamansa kuorma ei pienen massan tai pienten mittojen takia tavallisesti edellytä pysäyttämistä jalkakäytävälle tai pyörätielle. Heidän tuleekin kävellä kauempaa tai etsiä parempi ja laillinen pysäyttämis- tai jopa pysäköintipaikka, poliisista todetaan.

Tieliikennelain mukaan ajoneuvon lyhytaikainen seisottaminen ei ole pysäköintiä vaan pysäyttämistä. Pysäyttäminen on sallittua myös pysäköintikieltoalueella, jos kuorma on painava. Jalkakäytävälle ajoneuvon saa jättää vain siinä tapauksessa, että ajotielle ei mahdu.

Periaatteena on, että ajoneuvoja saa pysäyttää ja pysäköidä vain niillä tien osilla, joissa ajoneuvolla saa muutenkin ajaa. Lähtökohtaisesti ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä jalkakäytäville, pyöräteille, pyöräkaistoille, suojateille eikä risteyksiin viiden metrin matkalla ennen niitä, linja-autokaistalle tai liikenneympyrään.

Muokattu otsikkoa 8.11. klo 7.30.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut