Kommentti: Ravintoloiden työvoimapula on nyt niin paha, että alkuruoaksi tarjoiltiin anteeksipyyntöjä – extraajat eivät tienneet toisen kerroksen asiakkaista

Jos tarjoilijoita on liian vähän, voi etenkin ravintolalaskun saamisessa mennä kauan. Kuva ei liity jutun ravintolaan. Päivi Tuovinen

Ravintoloiden työvoimapula on näkynyt tänä syksynä yhä selvemmin myös asiakkaille. Esimerkiksi netin ravintola-arvosteluissa yhä useammin asiakkaat moittivat kokemattomia tarjoilijoita ja ruoka-annosten huolimattomuutta. Palvelua, ruokaa ja laskua saa odottaa pitkään.

Söin hiljattain Mannerheimintiellä sijaitsevassa ravintolassa, jossa alkuruoaksi tarjoiltiin tuhti annos anteeksipyyntöjä. Tarjoilija pahoitteli toistuvasti, että heillä on ollut pitkään kolmen tarjoilijan vajaus. Hän myös kertoi, etteivät kaikki extraajat tienneet ravintolan toisesta kerroksesta. Olutvalikoimassa oli puutteita, koska tankkien vaihtamiseen ei ollut aikaa.

Kiire tarttui myös asiakkaisiin. Henkilökunta kiitti erikseen, kun pyysimme kaikki ruokalajit pöytään samaan aikaan. Tämä säästi aikaa.

Kun yksi pöytä päätti tilata laskun heti ruokien saapumisen jälkeen, vieressä seurattiin esimerkkiä. Tässä hötäkässä tarjoilijoilta alkoi unohtua, että laskuja oli edes pyydetty.

Vähäinen henkilökunta kuitenkin todisti rautaisen ammattitaitonsa ja pelisilmänsä –  asiakkaat näyttivät lähtevän pois hyvin tyytyväisinä. Ruoka oli niin hyvää, etteivät väärät lisukkeetkaan haitanneet.

Aapo Siippainen

Lue myös: Ravintoloiden "hurjat viikot" alkamassa – "Emme pysty aina tarjoamaan sitä palvelutasoa, jota haluaisimme tarjota"

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut