Ravintoloiden työvoimapula on näkynyt tänä syksynä yhä selvemmin myös asiakkaille. Esimerkiksi netin ravintola-arvosteluissa yhä useammin asiakkaat moittivat kokemattomia tarjoilijoita ja ruoka-annosten huolimattomuutta. Palvelua, ruokaa ja laskua saa odottaa pitkään.
Söin hiljattain Mannerheimintiellä sijaitsevassa ravintolassa, jossa alkuruoaksi tarjoiltiin tuhti annos anteeksipyyntöjä. Tarjoilija pahoitteli toistuvasti, että heillä on ollut pitkään kolmen tarjoilijan vajaus. Hän myös kertoi, etteivät kaikki extraajat tienneet ravintolan toisesta kerroksesta. Olutvalikoimassa oli puutteita, koska tankkien vaihtamiseen ei ollut aikaa.
Kiire tarttui myös asiakkaisiin. Henkilökunta kiitti erikseen, kun pyysimme kaikki ruokalajit pöytään samaan aikaan. Tämä säästi aikaa.
Kun yksi pöytä päätti tilata laskun heti ruokien saapumisen jälkeen, vieressä seurattiin esimerkkiä. Tässä hötäkässä tarjoilijoilta alkoi unohtua, että laskuja oli edes pyydetty.
Vähäinen henkilökunta kuitenkin todisti rautaisen ammattitaitonsa ja pelisilmänsä – asiakkaat näyttivät lähtevän pois hyvin tyytyväisinä. Ruoka oli niin hyvää, etteivät väärät lisukkeetkaan haitanneet.
Aapo Siippainen