Karkkikaupan Kallioon perustaneet Anna, 28, ja Henrika, 33, visioivat unelmansa toteen prätkäretkellä Kaivopuistoon – "Siinä hetkessä oli jotain taikaa"

Olen nähnyt läheltä, miten paljon yrityksen pyörittäminen vaatii. Silti halusin lähteä tähän matkaan, kertoo Anna Helenius, 28, joka sai viime keväänä ystävänsä Henrika Stjernbergin, 33, kanssa idean perustaa karkkikaupan Kallioon. Laura Heino

Laura Heino

Moottoripyöräretki Kaivopuistoon keväällä 2021. Siellä kahden helsinkiläisen ystävyksen, Anna Heleniuksen, 28, ja Henrika Stjernbergin, 33, unelma yrittäjiksi ryhtymisestä sai viimeisen sinettinsä.

– Ostimme irtokarkkeja ja ajoimme prätkällä Kaivariin. Istuimme puistossa ja yhtäkkiä liikeidea syntyi. Olimme pitkään puhuneet yrittäjyydestä, mutta siinä hetkessä oli jotain taikaa ja vain tiesimme, että tämä on se, mitä meidän tulee lähteä toteuttamaan, Helenius kuvailee.

Lokakuun lopulla vietettiin Annananna-karkkikaupan avajaisia Harjutorin kupeessa Helsinginkadulla. Alkuvaiheen kävijäkommentit ja hymyt ovat lämmittäneet yrittäjien mieltä.

– Meillä ei ole kokemusta yrittäjyydestä, mutta halusimme tarjota kaupunkilaisille pienen palan unelmaa, jakaa omaa unelmaamme heidän kanssaan, Helenius kertoo.

Ennen yrittäjäpolulle siirtymistään ystävykset ovat vuosien saatossa kartuttaneet kokemusta ja taitoja eri aloilta.

– Osaamisalueemme ovat vahvasti eri suunnilla, Helenius sanoo.

Siinä hetkessä oli jotain taikaa ja vain tiesimme, että tämä on se, mitä meidän tulee lähteä toteuttamaan.

Stjernberg on tehnyt töitä etenkin nuorten kanssa. Hänellä on vahvaa osaamista ja kiinnostusta remontoimiseen. Stjernberg on erittäin pikkutarkka ja paperiasiat hoituvat häneltä käden käänteessä.

Helenius kuvailee itseään enemminkin taivaanrannan maalariksi, joka näkee isoja kokonaisuuksia ja saa asioita tapahtumaan. Myynnin, konseptikehityksen ja markkinoinnin moniosaaja ei pelkää kastaa varpaitaan kylmään veteen.

– Henrika on luova unelmoija, mutta tarvitsee jonkun, joka laittaa potkua persuksiin ja uudet sekä pelottavat asiat tapahtumaan. Hyppy tuntemattomaan ei pelota, se saa minut käyntiin, Helenius toteaa.

Helenius kuvailee itseään taivaanrannan maalariksi, joka näkee isoja kokonaisuuksia ja saa asioita tapahtumaan. Laura Heino

Tuoreet karkkikauppiaat ovat raivanneet yrittäjäpolkunsa alkuun luottamalla muuhun kokemuspohjaansa ja vahvuuksiinsa. Stjernberg on kerryttänyt osaamistaan auttamalla vuosien ajan yrittäjäisäänsä paperiasioissa. Helenius on toiminut aina pienissä yrityksissä.

– Olen nähnyt läheltä, miten paljon yrityksen pyörittäminen vaatii. Silti halusin lähteä tähän matkaan, hän tähdentää.

Annanannan valikoimissa on perusirtokarkkien lisäksi vegaanisia ja gluteenittomia karkkeja pieniltä ja suurilta toimittajilta ympäri maailmaa. Avajaisviikonloppuna karkkia meni kaupaksi 350 kiloa. Karkkikaupan yrittäjät jaksavat herkutella nannoilla vapaa-ajallakin.

– Mikään ei voita yhdistelmää sunnuntai, elokuva ja juuri itse koottu karkkipussi. Nyt olemme maistelleet paljon uusia herkkuja, mutta vanhoja lemppareita eli punaisia apinakarkkeja, kirpeitä pääkalloja, toffeelumipalloja ja nallekarkkeja löytyy aina omista pusseistamme, Helenius ja Stjernberg kertovat.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut