Kesän jättiterassit veivät Espan kahviloilta asiakkailta – Turistien puuttuminen on vaikuttanut myös valikoimaan: tämä on nyt suosituin tuote

Kahvilat: Turistit ja lounasasiakkaat puuttuvat. Ulkomaalaiset matkailijat käyttävät enemmän rahaa kuin suomalaiset kahvila-asiakkaat.

Jarmo ja Marja-Liisa Someristo nauttivat iltapäiväkahveja Strindbergin kahvilassa. Päivi Tuovinen

Marjo Rämö

Pohjoisesplanadin kahviloissa odotetaan kuumeisesti turistien ja lounasasiakkaiden paluuta.

– Turisteilla on hirvittävän iso merkitys myyntiimme, toteaa Cafe Esplanadin omistaja Anders Backman.

Ravintoloiden "hurjat viikot" alkamassa – "Emme pysty aina tarjoamaan sitä palvelutasoa, jota haluaisimme tarjota"

Muhkeista leivonnaisistaan tunnettu Cafe Esplanadin myynti on edelleen kymmeniä prosentteja heikompi kuin ennen pandemiaa, eikä pikaista helpotusta myyntiin ole näköpiirissä.

– Hotellien täyttöasteet näyttävät lohduttomilta.

Turistit myös käyttävät kotimaista asiakasta enemmän rahaa kahvilassa käydessään.

Heikki Tuunanen tulee kahviloihin lukemaan lehtiä ja katselemaan elämänmenoa. Päivi Tuovinen

Jättiterassit veivät asiakkaita meiltä.

Asematunnelissa on 50 vuotta toiminut kauppa, jonka varkaat kiertävät kaukaa – huumeet ja aseet lisääntyneet, 18-vuotias Isra ahdistuu eniten "juopoista, jotka lähtevät seuraamaan"

Sama tilanne on puistokadun toisessa päässä Kauppatorin nurkalla.

– Tämä on meidän vaikein markkina tällä hetkellä, toteaa Robert’s Coffeen toimitusjohtaja Harri Koivula 45 kahvilan ketjun lippulaivamyymälästään.

Kahvila toimii parisataa vuotta vanhassa, Lars Sonckin suunnittelemassa jugend-salissa.

Myynti on edelleen jäljessä vuoden 2019 luvuista, mutta viime vuoteen verrattuna tilanne on sentään parempi.

Turistien lisäksi kahvilat ovat menettäneet lounasmyyntiä keskustan toimistotyöläisten siirryttyä etätöihin. Osittainen paluu työpaikoille on piristänyt tilannetta vain hieman.

– Molempia tarvitaan, sekä lounasasiakkaita että turisteja. Lounasasiakkaat vaikuttavat meillä myyntiin heti, ulkomaalaisten matkailijoiden paluu näkyy vasta ensi keväänä.

Suomalaiset kahvila-asiakkaat pitävät Robert's Coffeen peltipullasta. Päivi Tuovinen

NoHo Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikström kertoo, että kotimaan matkailijat ovat kahtena viime kesänä paikanneet ulkomaisten turistien puutetta Cafe Strindbergissä.

Kotimaisia asiakkaita on saattanut houkutella juuri koronan alla laajasti remontoidut kahvila- ja ravintolatilat sekä pöytiintarjoilun paluu kahvilapuolelle.

Helsinkiläinen Toni, 28, keksi kaverinsa kanssa idean, jolla pyrkii nyt auttamaan ketjuihin kuulumattomia pienkahviloita – Näin toimii Kahviklubi

Myyntiä on korona-aikana heikentänyt etenkin businessväen ja lounasporukoiden puuttuminen.

– Etäsuositus ei ollut hirveän hyvä juttu ydinkeskustan herättämiselle, Vikström toteaa.

Lounasasiakkaiden osalta tilanne on kuitenkin muuttunut syksyn aikana.

– Nyt Strindbergin lounaat alkavat taas olla täynnä.

Strindberg kuuluu pörssiyhtiö NoHo Partnersiin, joka omistaa noin 250 ravintolaa.

Ulkomaisten turistien suosiossa ovat lohitäytteiset suolaiset huikopalat. Päivi Tuovinen

Cafe Esplanadin Backman ei näe kahtena koronakesänä toteutettuja jättimäisiä kesäterasseja positiivisena asiana omalle liiketoiminnalleen.

– Kyllä terassit veivät asiakkaita meiltä, jotka olemme tässä ihan lähellä, Backman toteaa.

Kasarmitorin kesässä oli mukana 13 ravintolatoimijaa. Asiakkaita kävi viime kesän aikana noin 310 000. Edellisenä vuonna jättiterassi oli Senaatintorilla

Robert’s Coffeen Koivula toteaa, että nyt alkaa olla kiire, jotta matkailijoita saadaan ensi keväästä alkaen Helsinkiin ja koko Suomeen.

– Matkoja varataan nyt.

Flow-festareilta tutut Maija ja Jari perustivat Helsinkiin uuden sushi-ravintolan – rakkaustarina alkoi japanilaisesta ateriasta

Turistien puuttuminen katukuvasta näkyy myös siinä, mitä Espan kahviloiden vitriineissä on tarjolla.

Ulkomainen turisti ottaa kahvin kanssa energiapitoista huikopalaa kaupungilla kiertelyn väliin: leivonnaisia tai lohileipiä. Kotimainen asiakas tulee lounaalle tai kahville, jonka kanssa otetaan perinteistä pullaa.

Pohjoisesplanadin Robert’s Coffeen suosituin tuote onkin ollut peltipulla.

Paljonko maksaisit kahvikupista? Tämä on hintataso Helsingin ytimessä nyt: ”Neljä euroa alkaa olla kipuraja”

Strindbergistä kerrotaan, että koronavuosina tarjontaa on viilattu kotimaisten asiakkaiden suosimien perinteisten pullien suuntaan.

Myös kofeiini nautitaan eri tavoin riippuen siitä, onko kyseessä kotimainen vai ulkomainen asiakas:

– Suomalaiset juovat suodatinkahvia, cappucinoa ja lattea. Turistit americanoa ja erilaisilla makusiirapeilla makeutettuja juomia, sanoo vuoropäällikkö Johanna Karbin Robert’sCoffeesta.

Kuljetan repussani siivousvälineitä, jotta voin pysähtyä kaupungilla kahville

Vietnamista Suomeen muuttanut Lucas Hoang, 37, pyörittää nyt Helsingissä ravintolaa, joka on varattu 300 päiväksi eteenpäin – kertoo HU:lle isot suunnitelmansa tulevaisuudelle

Kauppahallista tuttu Juustoansa ja uusi sisustuspuoti avaavat Tapanilan ytimessä – "Minulla on halu pitää liike siellä, missä ihmisetkin ovat"

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut