"Harmittaa, kun lipusta maksaa" – Kuukausia jatkuneet lähijunien ongelmat risovat matkustajia: HSL perii jo miljoonasanktioita VR:ltä ja kuvaa tilannetta täysin poikkeukselliseksi

Junaliikenne: Matkustajat ärsyyntyvät kuukausia jatkuneisiin ongelmiin.

Anni Hakala joutui muutama viikko sitten vaihtamaan junan bussiin, kun junavuoro oli peruttu. Sami Kuusivirta

Sanna Jompero-Lahokoski

Huopalahden asemalla junavuorojen myöhästelyt ja peruuntumiset ovat viime kuukausina olleet matkustajille tuttuja.

Arkiaamupäivän saldoa vajaan tunnin sisällä: Kirkkonummen junat myöhässä 2 minuuttia ja 1 minuuttia, juna Helsinkiin myöhässä 2 minuuttia sekä minuutin, kaksi junaa Helsinkiin ja kaksi Leppävaaraan peruttu.

Puistolassa asuva Mika Frilander kulkee työmatkaansa Helsingistä Leppävaaraan.

– Melkein joka kerta kun tulen Puistolasta, juna on myöhässä. Nytkin. Myös peruuntumisia on ollut, mutta onneksi se ainakaan vielä ole ollut katastrofi, kun junia kulkee niin tiheästi.

Ongelmia vuorojen kanssa on Frilanderin mukaan ollut enemmän aamupäivällä kuin aamulla. Mies arvelee, että vuoron jäädessä kokonaan pois, kyse on kuljettajapulasta. Vastinetta lippurahoille pitäisi kaikesta huolimatta kuitenkin saada.

– Harmittaa, kun lipusta kerta maksaa.

HSL:n lähijunaliikenteen vuoroja on peruttu henkilöstövajeen takia – "Syitä voi olla monia"

Kerran odotin Huopalahdessa junaa puoli tuntia.

Samaa ongelmista sanoo Huopalahdessa junaa vaihtava ja Vantaan Kivistössä asuva Sini Aaltonen.

– Päivälinjoissa on enemmän myöhästymisiä ja peruuntumisia. Aamulinjat toimivat.

HSL uudistaa lippujen hinnoittelua – tätä hintakatto tarkoittaa

Espoolainen Anni Hakala kertoo muutama viikko sitten joutuneensa vaihtamaan junan bussiin, koska junavuoro oli peruttu.

– Reittioppaassa sanottiin, ettei vuoroa pystytä ajamaan henkilöstöpulan vuoksi. Sellaista ei ole koskaan aikaisemmin ollut.

Hakala on ryhtynyt ottamaan Reittioppaasta aikaisempaa hanakammin selvää jo ennen matkaa, kulkevatko junat vai eivät.

– Kerran odotin Huopalahdessa junaa puoli tuntia, kun edellinen vuoro oli peruttu.

Huopalahdessa junaa odottava puistolalainen Mika Frilander sanoo, että junien myöhästelyt ja peruuntumiset ovat viime kuukausina olleet arkipäivää. – Odottelut asemilla menevät vielä jotenkin, mutta toista on kun tulee pakkaset ja pieni tuuli päälle. Sami Kuusivirta

Vuorojen peruuntumisista johtuvat ongelmat liittyvät pääasiassa VR:n kuljettajapulaan. Myöhästymiset puolestaan johtuvat usein ongelmista ratainfrassa, joka on Väyläviraston vastuulla. VR:stä johtuvista peruuntumisista Helsingin seudun liikenne (HSL) sanktioi VR:ää.

Sopimuspäällikkö Tuomo Lankinen HSL:stä sanoo, että sanktiot ja reklamaatiot ovat tällä hetkellä ainoita keinoja, joilla tilanteeseen pystytään vaikuttamaan.

– Meillä on sopimukseen kirjattu, että sanktioimme VR:ää peruuntumisista, jotka johtuvat kuljettajapulasta ja reklamoimme heitä palvelun laadun tasosta.

Monen matkustajan mukaan aamupäivisin myöhästymisiä ja peruuntumisia on enemmän kuin aamuisin. Sami Kuusivirta

Syyskuussa HSL peri VR:ltä sanktioita 920 000 euroa, lokakuun sanktiot tulevat olemaan samaa luokkaa. Tilanne on Lankisen mukaan täysin poikkeuksellinen.

– Se ei ole uusi asia, että peruuntumisia on. Yllätyksenä on tullut niiden määrä. Vastaavaa ei ole aikaisemmin ollut, jos puhutaan määristä ja summista euroiksi muutettuna.

Pääradan juna-asemat jopa kuvottavassa kunnossa: "En ole koskaan nähnyt täällä siivoojaa" – kaupunki lupaa pientä pintaremonttia

Myös junien myöhästymiset ovat Lankisen mukaan tällä hetkellä ”sanktioiden puolella”.

– Maksimitasoilla ollaan, jos junat ovat keskimäärin yli minuutin myöhässä.

Täsmällisimmin tällä hetkellä kulkevat rantaradan junat.

– Sitten seuraavaksi kehäradan ja sitten Keravan kaupunkiradat junat, jotka ovat heikoimpia. Niihin on tulossa pieniä aikatauluviilauksia joulukuun puolivälissä, jotta täsmällisyys paranisi.

Sini Aaltonen on joutunut odottelemaan junia, mutta siitä ei ole seurannut suurtakaan haittaa. – Silloin ei onneksi ole ollut kiirettä. Sami Kuusivirta

Syitä kuljettajapulaan on ollut muun muassa sairastumiset, koronakaranteenit ja -altistumiset. VR ratkoo pulaa parhaillaan rekrytoimalla lisää kuljettajia mahdollisimman nopealla aikataululla, toteaa VR:n lähiliikennejohtaja Anu Punola.

– Kuljettajapulan taustalla on hieman normaalia korkeampi vaihtuvuus ja sairaslomat. Olemme pahoillamme matkustajille peruutuksista koituvasta haitasta.

Ratkaisuksi ongelmaan VR aloitti marraskuun alussa kuljettajakurssin. Seuraava kurssi alkaa alkuvuodesta.

– Ensimmäisellä kurssilla on 12 oppilasta. Tammikuun kurssin osallistujamäärä on vielä auki. Se riippuu siitä, kuinka moni läpäisee soveltuvuustestausvaiheen, kertoo Punola.

Koulutus kestää viisi puoli kuukautta, joten lisää kuljettajia liikenteeseen saadaan viimeistään ensi keväänä.

– Ensimmäiseltä kurssilta valmistuneet pystyvät ajamaan HSL-liikennettä maaliskuun puolivälissä, Punola jatkaa.

Rantaradan vaurio saatu korjattua

Pähkinä VR:lle purtavaksi

Junaliikenne

Pulaa kuljettajista – satoja peruuntumisia kuukausittain

VR on joutunut perumaan viime kuukausina lähijunaliikenteessä satoja vuoroja.

Esimerkiksi syyskuussa peruttiin vajaat 470 vuoroa.

Peruuntumiset johtuvat pääosin kuljettajapulasta.

Pula johtuu sairastumisista, karanteeneista ja -altistumisista.

VR:llä on lähijunaliikenteessä noin 280 kuljettajaa.

HSL:n ja VR:n välinen 10-vuotinen sopimus tuli voimaan kesällä.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut