Perutuista junavuoroista ja viivästyksistä on tullut pääkaupunkiseudun junaliikenteessä arkea.
Myyrmäkeläinen Netta Närhi oli maanantaiaamuna matkalla Hyvinkäälle. Hän tuli ensin P-junalla Tikkurilaan, josta matkan piti jatkua R-junalla Hyvinkäälle. Tikkurilassa hän huomasi, että vuoro oli peruttu.
Seuraavan R-junan lähtöön oli aikaa puoli tuntia. Närhiä harmitti, sillä hän lähti varta vasten edellisellä junalla matkaan, jotta ehtisi ajoissa ja valmistautua ennen käräjäoikeuden istuntoa. Vuoron perumisen vuoksi aika hupeni junan odotteluun, ja istunto myöhästyi noin 20 minuuttia.
– Olin aika raivona. Että eikö tähän VR:ään voi koskaan luottaa, Närhi kuvailee tunteitaan.
Hän on huomannut, että junat ovat nykyisin ”koko ajan myöhässä” tai ne on peruttu ja silti matkustaja maksaa täyden hinnan. Moni muu on huomannut saman asian.
Junavuorojen perumiset johtuvat pääasiassa VR:n henkilöstövajeesta, jonka syynä eivät ole vain tavalliset sairauslomat flunssan takia.
– Kuljettajia on lähtenyt muille aloille. Koskaan ei ole ollut näin paljon poistumaa, sanoo Rautatiealan Unionin (Rau) puheenjohtaja Tero Palomäki.
Helsingin lähiliikenteessä on veturinkuljettajia noin 250 ja Riihimäellä noin 40. Palomäki arvioi karkeasti, että heistä kymmenisen prosenttia on lähtenyt tai on lähdössä alalta.
Taustalla on työehtojen muutos tänä keväänä. Veturinkuljettajien aiemmin työaikaan kuulunut ruokailuaika on nyt palkatonta työaikaa. Raun Helsingin veturinkuljettajien osaston puheenjohtaja Lassi Narinen toteaa, että muutos kasvatti palkattoman työajan 59 minuuttiin.
– Se toi kolmen viikon työjaksolle periaatteessa 1–2 työpäivää lisää, Palomäki laskee.
Noin 250 veturinkuljettajaa on haastanut VR:n käräjäoikeuteen, koska heidän mielestään se on muuttanut vakiintuneita työehtoja yksipuolisesti. Rau tukee jäseniään oikeusprosessissa.
Asian esikäsittely on perjantaina 26. marraskuuta ja varsinainen käsittely alkaa tammikuussa. Narinen on varsin luottavainen, että oikeuden päätös on heille suotuisa.
– Olemme oikeassa.
Palomäki lisää, että heillä on täydet perusteet asialle.
Narinen uskoo, että oikeuden päätöksellä työvuoroihin saadaan kevennystä. Sen jälkeen ehkä myös sijaiskärsijät eli junamatkustajat saavat täsmällisempää ja varmempaa kyytiä.