Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Black Friday räjäytti taas verkkokauppojen myynnin: Eniten suosiotaan lisänneen tunnin kasvu jopa + 1 322 % – Tämä oli suosituin aika tehdä ostoksia

Black Friday kasvatti Suomessa taas myyntiä verkkokaupassa. Viime perjantaina verkko-ostoksia tehtiin kuusi prosenttia enemmän kuin viime vuoden vastaavana päivänä. Eniten ostettiin lastentarvikkeita ja elektroniikkaa, selviää shoppailu- maksupalveluyritys Klarnan tiedotteesta.

Klarnan ostotietojen mukaan suomalaiset shoppailivat perjantaina eniten illalla kello 21. Silloin verkosta ostettiin 689 prosenttia enemmän kuin vastaavaan kellonaikaan tavallisena ostopäivänä.

Black Fridayn ensimmäisen tunnin aikana myynti kasvoi vieläkin reilummin, 1 322 prosenttia verrattuna tavalliseen ostopäivään. Klarnan ostotiedot kattavat 40 prosenttia Pohjoismaiden verkkokaupasta.

– Tietojemme mukaan perjantain oli tähän mennessä Suomen suurin verkkoshoppailupäivä ja moni on ostanut joululahjoja, kertoo tiedotteessa Klarnan Suomen markkinointijohtaja Jannica Nyman.

Myynti kasvoi jo ennen varsinaista Black Fridayta. Alkuviikolla maanantaista torstaihin myynti kasvoi Suomessa 12 prosenttia viime vuoteen verrattuna.

Tänä vuonna ostosten kärjessä olivat lastentarvikkeet ja elektroniikka. Niitä ostivat sekä naiset että miehet.

Lisäksi 18–40 -vuotiaat ostivat erityisesti kauneus- ja terveystuotteita, 41–56 -vuotiaat koruja ja yli 57-vuotiaat viihdettä.

Naiset olivat kuitenkin miehiä aktiivisempia shoppailijoita, sillä 67 prosenttia Black Fridayn verkkoshoppailijoista oli naisia ja 33 prosenttia miehiä. Milleniaalit, eli 25–40-vuotiaat, ostivat verkosta perjantaina selvästi eniten. He ostivat lähes puolet Black Fridayn verkkomyynnistä.

Tiedotteen mukaan suhteessa eniten verrattuna tavalliseen ostopäivään ostoksia tekivät 18–24 -vuotiaat.

– Mielenkiintoista oli se, että vaikka Z-sukupolvi ei ollut suurin ostajaryhmä, ostivat he merkittävästi enemmän juuri Black Fridayna. Klarnan tekemän kyselytutkimuksen mukaan juuri tämä ikäryhmä suhtautuu Black Weekiin kaikista suunnitelmallisimmin budjetoimalla ja miettimällä ostoslistaa etukäteen, Nyman jatkaa.