Suomalaisten joulubudjetti on viime vuotta suurempi. Sekä joululahjoihin että joulunviettoon suunnitellaan käytettävän enemmän rahaa. Nuoret huomioivat ilmastonmuutoksen ostoksissaan muita enemmän, kertoo Nordean teettämä kyselytutkimus.
Tiedotteen mukaan 18–79-vuotiaat suomalaiset ilmoittavat käyttävänsä tänä vuonna joululahjoihin keskimäärin 341 euroa. Summa on noussut viime vuodesta 14 euroa. Muuhun joulunviettoon käytetään keskimäärin 224 euroa. Se on 20 euroa enemmän kuin vuosi sitten.
Kaikkiaan joulunajan menoihin arvioidaan siten käytettävän 565 euroa aikuista kohden. Vuosi sitten summa oli 531 euroa.
– Talouden piristyminen, työllisyyden parantuminen sekä epävarmuuden väheneminen ovat osaltaan parantaneet kuluttajien luottamusta talouteensa. Tämä näkyy tänä vuonna myös joulunajan kulutuksen kasvuna, toteaa tiedotteessa Nordean ekonomisti Juho Kostiainen.
Tämän vuoden kyselyssä kolme neljästä vastaajasta kertoi rahoittavansa joulun säännöllisillä tuloillaan. Säästöillään hankintoja maksaa nyt 27 prosenttia eli hieman suurempi osuus kuin vuosi sitten.
Suomalaisten suosikkijoululahjoja ovat edelleen makeiset, vaatteet, kirjat, lelut ja lahjakortit. Nordean kyselystä selviää, että naiset ostavat lahjaksi useammin vaatteita ja miehet puolestaan elektroniikkaa. Naiset myös suosivat lahjoina palveluita tai aineettomia lahjoja miehiä useammin.
Huoli ilmastonmuutoksesta ei vaikuta valtaosalla (57 prosenttia) joulunajan kulutukseen. Ne, joihin huoli vaikuttaa, kertovat ostavansa ympäristöystävällisempiä lahjoja, suosivansa aineettomia lahjoja tai palveluita, antavat lahjaksi käytettyjä tuotteita tai vähentävät lahjojen ostamista.
Lähes puolet 18–34 -vuotiaista vastaajista kertoo ilmastotekijöillä olevan vaikutusta heidän jouluostoksiinsa.
Käytetyn tuotteen on antanut tai voisi ajatella antavansa lähes puolet kyselyyn vastanneista. Tähän mennessä käytettyjä tuotteita on jo antanut joululahjaksi lähes yksi neljästä.
Koronapandemia ja ilmastonmuutos ovat vaikuttaneet pysyvästi joulunajan matkustussuunnitelmiin, vain pienellä osalla vastaajista. Vastaajista 15 prosenttia kertoo suosivansa pysyvästi kotimaanmatkailua jouluna koronapandemian vuoksi. Ilmastonmuutoksella on sama vaikutus heidän suunnitelmiinsa, ilmoittaa 10 prosenttia vastaajista.
– Tämä tarkoittaa, että aiempaa suurempi osa suomalaisten matkailuun käytettävästä rahasta jää kotimaahan. Tämä pitää yllä suomalaisten matkailuyritysten kysyntää myös jatkossa, Kostiainen arvioi.
Kyselytutkimuksen Nordealle toteutti Kantar TNS. Kysely tehtiin internetpaneelina 12.–19. marraskuuta 2021. Siihen vastasi 1 061 iältään 18–79 -vuotiasta suomalaista. Vastauksissa on painotettu haastateltavan ikä, sukupuoli ja asuinpaikka.