Näin syntyvät joka kodin suomalaiset klassikot – "Ei kunnon lumikolaa voi suunnitella, jos muotoilija ei itse tiedä kuinka lunta luodaan"

Muotoilu: Jo vuonna 1649 perustettu Fiskars on koko Suomen vanhin yhä toimiva yritys.

Kun Helsinki saa talvisen lumipeitteensä, kaupungissa kaivetaan jälleen esiin lumikolat ja -lapiot.

Moni lunta luova kaupunkilainen saattaa huomata, että kädessä onkin tuttu Fiskarsin lapio.

Samaisen lapion on todennäköisesti suunnitellut ryhmä, jota sisukkaasti johtaa Fiskarsin muotoilujohtaja Petteri Masalin.

Jo vuonna 1649 perustettu Fiskars on koko Suomen vanhin yhä toimiva yritys. Sen tuotekehityskoneisto on viritetty huippuunsa.

– On ehdottoman tärkeää, että muotoilijat ymmärtävät miten käyttöesineet toimivat. Ei kunnon lumikolaa voi suunnitella, jos muotoilija ei itse tiedä kuinka lunta luodaan, Masalin muistuttaa.

Hän itse osallistuu käyttäjäkokemusten hankintaan käyttämällä kesäisin Fiskarsin kirvestä kesämökkinsä halkopinon luona.

Masalinin mukaan kuluttajien käyttäytyminen ei suinkaan ole samanlaista kaikissa maissa.

– Esimerkiksi tavanomaisen lapion koko on erilainen Suomessa kuin vaikkapa Englannissa tai Yhdysvalloissa.

Kun suomalaiset ovat tottuneet käyttämään kahvallista lapiota, amerikkalaiset luovat lunta pelkillä suoravartisilla lapioilla. Englannissa lapioiden varret ovat myös lyhyempiä kuin Suomessa.

– Samoin pitää myös tuntea eri maiden ruokakulttuureita. Suomessa syödään ruisleipää, mutta Ranskassa sellainen on tuntematonta. Siksipä myös veitsien tulee olla erilaisia.

– Pohjoismaissa leipää leikataan sahalaitaisilla veitsillä, mutta Välimeren maissa taas suorateräisellä veitsellä. Ranskassa leipää myös murretaan käsin.

Toisinaan myös silkalla hyvällä tuurilla on osuutensa siihen, että yritys lähtee huimaan lentoon.

Näin kävi Fiskarsin kohdalla vuonna 1967, jolloin talossa suunniteltiin uudenlaisia sakseja.

Silloinen suunnittelija halusi saksien kahvoista mustat, punaiset tai vihreät, mutta koneenkäyttäjä päättikin käyttää ylimääräisiksi jäänyttä oranssia muovia.

Niin kävi, että oranssit saksit voittivat sisäisessä äänestyksessä mustat. Loppu onkin historiaa.

– Oranssit sakset ovat hyvä esimerkki siitä, että nämä onnenkantamoisetkin voivat olla yritykselle tärkeitä. On hienoa olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan, Masalin pohtii.

Pelkällä tuurilla ei silti parastakaan brändiä rakenneta, vaan takana on vuosikymmenten mittainen työ arjen käyttöesineiden parissa.

Fiskarsin suunnittelijoiden luovuus ja kekseliäisyys on huomattu laajasti myös ulkomailla.

Tästä on osoituksena esimerkiksi Red Dot -palkinto, jonka Masalinin johtama suunnitteluryhmä voitti viime vuonna.

Kyseessä on huippuarvostettu, kansainvälinen tunnustus, joka myönnetään vuosittain innovatiiviselle suunnitteluryhmälle.

– Varmasti tämä kertoo siitä, että olemme osanneet tehdä muotoilun suhteen jotain oikein, Masalin myhäilee.

Kuka?

Petteri Masalin

Fiskarsin muotoilujohtaja vuodesta 2010.

Johtaa Fiskarsin käsityöläisten, muotoilijoiden ja taiteilijoiden osuuskuntaa.

49-vuotias, asuu Katajanokalla.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut