Talven paukkupakkasilla auton moottorin esilämmitys tuo mukanaan monia päästö-, kulutus- ja turvallisuusetuja. Moni autoilija voi yllättyä siitä tiedosta, että esilämmityksen hyödyt ovat huomattavia jo nollakeleillä, kertoo Autoklinikka tiedotteessaan.
Siinä muistutetaan, että lämpötilan ollessa lähellä nollaa, esilämmitys kannattaa. Esilämmitys ei ole vain käynnistysapu ääriolosuhteisiin. Se säästää moottoria, vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä.
Lisäksi lämmityksellä on vaikutusta mukavuuteen ja turvallisuuteen. Jos käytössä on sisätilanlämmitin, se voi helpottaa ikkunoiden skrapaamista ja vähentää huurtumista.
– Mikäli esimerkiksi päästöjen väheneminen ei arjen kiireiden keskellä riitä motivaattoriksi lämmitysjohdon kiinnittämiseen, on hyvä muistaa, että esilämmityksellä säästää myös rahaa, vinkkaa tiedotteessa Autoklinikan Valtteri Savolainen.
Kun lämpötila on nollan tuntumassa tai vähän pakkasella, riittää yleensä 30–60 minuutin lämmitys. Kahden tunnin lämmitysajasta on tiedotteen mukaan hyötyä vasta lämpötilan pudotessa kymmenen pakkasasteen alapuolelle.
– Oman mausteensa lämmitysaikoihin tuovat lämmitystolppien moninaiset ajastusominaisuudet. Oman tolpan toiminta kannattaakin tarkistaa. Sen ja lämmitysaikasuositukset tuntemalla saa mukavasti joustavuutta lähtöaikojen suunnitteluun, Savolainen sanoo.
Esilämmitys säästää moottoria, vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä.
Autossa voi myös olla käytössä polttoainekäyttöinen lämmitin pistokkeesta virtansa ottavan esilämmittimen sijaan. Sen suurin etu lohkolämmittimen kaltaisiin ratkaisuihin verrattuna on lyhyempi lämmitysaika.
Savolainen neuvoo, että polttoainelämmittimen kanssa saa olla tarkkana, jos ajaa paljon lyhyitä matkoja.
– Lämmitin kuluttaa akkuvirtaa. Sen käytön jälkeen tulisi ajaa pidempi reissu, koska muuten akku ei välttämättä ehdi latautua uudelleen ja auto voi jossain vaiheessa jättää käynnistymättä.
Tiedotteen mukaan sähköauton esilämmityksessä on sudenkuoppa. Sähköauton lämmityslaite voi kuluttaa säästä riippuen auton akun varauksesta jopa 15–25 prosenttia. Myös penkinlämmittimet ja muut mukavuustekijät kuluttavat akkua.
– Akun varassa tehdyt lämmitystoimet ovat siis suoraan pois auton rangesta eli mahdollisesta ajomatkasta ilman lataustaukoa. Sähköauto kannattaakin esilämmittää auton ollessa latauksessa, Savolainen opastaa.