Lakimies Asko, 35, on testannut 424 eri hampurilaista – nämä suomalaiset burgerit saivat täydet 5 tähteä
2
Mika ”Pikkis” Tuomonen (vas.) toteutti Asko Metsolan hampurilaishaaveen. Päivi Tuovinen
Katso isompi kuvaBonelessin smash-tyylillä tehdyt hampurilaiset ovat saaneet Metsolalta täysiä pisteitä. ARKISTO/Päivi Tuovinen
Sakari Nupponen
| Päivitetty
Lauttasaarelaisella Asko Metsolalla 35, on harvinainen harrastus. Joulukuun alkuun mennessä hän oli maistanut 424 erilaista hampurilaista.
Metsola on testannut vuodesta 2017 lähtien burgereita ja koonnut niistä julkisen hinta- ja pistetaulukon Exceliin sekä lisäksi julkaisee verbaaliset arviot tuoreeltaan BrgrHki-nimisellä Instagram-tilillään.
Ensimmäinen merkintä on päivätty 7.1.2017 ja se koskee Ruoholahden kauppakeskuksessa sijainneen NYC Burgerin 9,80 euron burgeria, joka sai kriittisen 3/5 pistettä. Ja silloin maininnan, ettei hullumpi tällaiseen geneeriseen paikkaan.
Suomessa Metsola on lajissaan ainoalaatuinen harrastaja. Ruotsissa ja muualla Euroopassa – puhumattakaan Amerikasta – löytyy haastajia.
Keittiö- tai ravintola-ala ei ole hänen leipätyönsä, vaan Metsola toimii lakimiehenä Ficomissa – Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitossa.
Harrastus virisi Metsolan työskennellessään lähellä Kasarmitoria, jossa Helsingin ruokarekat kokoontuivat viikottaisiin tilaisuuksiin 2015.
Vähän katsoin, että onko tämä tyhmä idea.
– Ajatus tällaisesta oli alkanut itää jo edellisinä vuosina, mutta tuntui jotenkin loogiselta aloittaa kalenterivuoden alusta. Siksi tammikuu 2017.
– Vähän katsoin, että onko tämä tyhmä idea. Oli muitakin kirjoittajia, mutta ei niin aktiivisia eikä puhtaasti burgereihin keskittyneitä, Asko Metsola selittää nyt jälkeen päin.
Minkälainen on suomalainen sitten hampurilainen? Siitä saa käsityksen, kun lukee rinnan BrgrHki-Instagram-tiliä ja Asko Metsolan laatimaa Excel-taulukkoa.
424:stä maistetusta ja arvostellusta hampurilaisesta toki valtaosa on Helsingistä, mutta tuloksista voi vetää johtopäätöksiä muuallekin maahan. Aineiston kattaessa yli viisi vuotta, osa toimijoista on jo poistunut markkinoilta.
Alle viiden euron burgeria ei Metsolan listoilta löydy. Kalleimmat ovat maksaneet 24-26 euroa – esimerkiksi Kämpissä.
Keskihinta liikkuu noin 11-13 euron luokassa. Lisukkeet maksavat yleensä 1-7 euroa.
Bonelessin smash-tyylillä tehdyt hampurilaiset ovat saaneet Metsolalta täysiä pisteitä. ARKISTO/Päivi Tuovinen
Täyteen viiteen pisteeseen yltää joka viides maistettu hampurilainen. Viimeksi kuluneen puolen vuoden aikana tähän tähtiluokkaan ovat nousseet muiden muassa:
Ullanlinnan Bonelessin Martin’s Cali Burger sekä Pikku Roban Hills Burger Barin Classic Burger.
Jätkäsaaren Bonelessin Señor Jalapeño sekä KotKot Chickenin Kot.Burger ja ”HOT” Kot.Burger.
– Aluksi veget oli mitä oli. Niissä on tapahtunut huima kehitys. Nyt myös kana tuo burgeripaikkoihin uusia asiakkaita. Muutaman vuoden ajan smash on ollut mehukas vaihtoehto niille, joita mediumpaisto on arveluttanut. Tämä ei ole enää vain äijäjuttu, Metsola vakuuttaa selvittäessään tutkimusaikana tapahtunutta kehitystä.
Helsingin ulkopuolelta tuore viiden pisteen löytö on kuopiolainen Burger5 ja sen Bulls Eye Cheese Burger.
Paljon tv-mainosaikaa saanut Hesburgerin Bökö by Pyhimys Meal saa tyytyä kolmeen pisteeseen, kuten myös McDonald’sin Triple El Maco Deluxe Meal.
Kuten nimistä näkyy, niissä ei juurikaan ole suomen sanaa. Ei kyllä kuulu muitakaan mannereurooppalaisia kieliä. YkkösJaskan Töölöläinen onkin raikas poikkeus joukossa.
Social Burgerjointin kausituote BrgrHki saa täydet pisteet 5/5 ja Metsolan suositukset.
– Olisihan se kummallista myöntää nyt, että on itse suunnitellut väärin, Metsola toteaa.
Joulukuussa Asko Metsola sai oman nimikkohampurilainensa, joka on myynnissä Social Burgerjoint -ketjun ravintoloissa. Hampurilaisen toteutti lopulliseen muotoonsa ketjun perustaja Mika "Pikkis Tuomonen.
Asko Metsolan nimikkoburger on myynnissä joulukuusta helmikuuhun Social Burgerjoint -ravintoloissa. Päivi Tuovinen
Yhteistyö Tuomosen ja Metsolan kanssa lähti liikkeelle pari-kolme kuukautta sitten. Metsola sai toivoa mieleisiään komponentteja ja vastapallona tuli selkeitä ehdotuksia.
– Teen tuotteen valmiiksia mielessäni mahdollisimman pitkälle, Tuomonen kuvaa työskentelytapaansa.
– Eheä kokonaisuus, hän sanoo myös ensi puraisulla.
Kaksikko oli toki maistellut eri osasia ennen kuin rakensi niistä yhdistelemällä lopullisen reseptin, jossa on guajillo-chilimajoneesia, limepikkelöityä banaanichiliä ja paahdettua chorizoa.
Kuulostaa monimutkaisemmalta kuin on. Ensimmäisenä tulee savun maku, joka burgerin sielu. Lime maistuu. Ja tässä ei ole sisääntungettua salaattia, joka olisikin aivan ylimääräistä.
Juttua muokattu 9.12. klo 10.45. Asko Metsolan nimikkoburger on myynnissä joulukuun lisäksi myös tammi- ja helmikuussa.