Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Joukossa E-sarjan mersuja ja Tesla – Näin Helsingin ylin johto on käyttänyt edustusautoja: kaksi päättäjää erottuu selvästi muista

Edustusautot: Autojen käyttö jakautui syksyllä epätasaisesti päättäjien välillä. HU selvitti johdon ajot.

Helsingissä osa kaupungin vaikutusvaltaisista päättäjistä saa ajella veromaksajien laskuun kaupungin edustusautoilla.

Käyttöoikeus on pormestarin ja neljän apulaispormestarin lisäksi kansliapäälliköllä ja valtuuston puheenjohtajalla. Helsingin Uutiset pyysi kaupunginkansliaa listaamaan, ketkä autoja käyttävät ja kuinka paljon.

Autojen käytössä on kuluvan syksyn aikana ollut suuria eroja. Eniten kyytejä on käyttänyt kasvatuksen ja koulutuksen toimialasta vastaava apulaispormestari Nasima Razmyar. Uuden valtuustokauden alussa eli elo–marraskuun aikana Lauttasaaressa asuva Razmyar tilasi auton käyttöönsä 127 kertaa.

– Tänä syksynä on ollut erityisen paljon puhetilaisuuksia ja vierailuja eri puolilla kaupunkia. Yhden päivän aikana saattaa tulla monta ajoa, kun tilaisuuksia on 2–3. Kalenteri on välillä aikataulutettu todella tiiviiksi, Razmyar perustelee.

IL: Lihansyönti ei lopukaan kaikissa Helsingin kaupungin tilaisuuksissa

Apulaispormestarit toimivat myös kaupunginvaltuutettuina sekä lautakuntiensa puheenjohtajina ja osallistuvat viikoittain kokouksiin sekä erilaisiin tilaisuuksiin.

Toiseksi eniten ajoja syksyn aikana oli sosiaali- ja terveystoimialan apulaispormestarilla, Kokoomuksen kamppilaisella Daniel Sazonovilla eli 119. Vasemmistoliiton Paavo Arhinmäellä ajoja oli 63. Arhinmäki on kulttuurin ja vapaa-ajan apulaispormestari ja asuu Kruunuvuorenrannassa.

Toiseksi vähiten edustusauton takapenkillä istui pormestari kruununhakalainen Juhana Vartiainen (kok.). Syksyn ajalta kaupunginkanslia kirjasi Vartiaiselle 52 autokyytiä. Taittopyöräänsä jo edellisten vaalien aikana esitellyt Vartiainen sanoo kulkevansa työmatkojaankin pyörällä aina, kun se on mahdollista.

– Jos tiet ovat sulat, pyöräilen ympäri vuoden. Ydinkeskustassa pyörällä pääsee usein nopeammin kuin autolla. Aikataulut ovat tosin usein todella tiukkoja. Silloin saatan käyttää myös autoa.

Kaupunkiympäristöstä vastaavalla apulaispormestari Anni Sinnemäellä (vihr.) ajoja oli vähiten, 16. Sinnemäki asuu Katajanokalla.

Poroa, haukea, avokadoa, frex-perunaa... – HU selvitti, millaisia lounaita Helsingin johtajat tarjoavat vierailleen

Kaupunginkanslian hallintojohtaja Juha Summanen muistuttaa, että isot erot autojen käyttömäärissä kuljetettavien välillä selittyy pääasiassa sillä, kuinka paljon tapahtumia ja tilaisuuksia toimialalla kulloinkin on.

– Autojen käyttö on selkeästi rajattu ainoastaan virkatehtäviin. Jollakin toimialalla tapahtuu välillä enemmän kuin toisella. Silloin autoja käytetäänkin enemmän.

Kuljetuspalvelu ei oikeutta kyytejä kotoa töihin tai töistä kotiin.

Pormestarin ja apulaispormestareiden lisäksi kansliapäällikkö käyttää autoja Summasen mukaan vuoden aikana satunnaisesti ja valtuuston puheenjohtaja kerran tai kaksi vuodessa.

– Pääperuste auton käytölle on, että se helpottaa työtä. Autot on tarkoitettu nopeisiin siirtymisiin paikasta toiseen ja käyttö on rajattu 200 kilometriin. Autoja käytetään lähtökohtaisesti vain pääkaupunkiseudulla. Pääkaupunkiseudun ulkopuolelle kohdistuvat työmatkat kuljetaan pääosin junalla tai lentäen.

Edustusautoja on yhteensä neljä ja niitä säilytetään kaupungintalon alla sijaitsevassa parkkihallissa. Autoista kolme on hybridejä ja yksi sähköauto. Hybridiautot ovat vuosimallia 2015 ja 2018 olevia E-sarjan Mersuja. Kolmas on Audi A6 Sedan. Täyssähköauto on vuoden 2017 mallia oleva Tesla Model S. Autojen määrää saatetaan jatkossa Summasen arvion mukaan vähentää, mikäli käyttöä ei ole riittävästi.

Helenin Lamborghini kääntää katseita Suomessa – näin miehet reagoivat liikennevaloissa: "Ovat todella kiinnostuneita tästä laitteesta"

Autojen käyttökulut kuljettajien palkkoineen olivat viime vuonna 170 234 euroa. Kuljettajia on kolme. Kaupunginkanslian virastopalveluiden työntekijä voi tarvittaessa ajaa autoja, jos kaikki autot ovat ajossa samaan aikaan. Kuljettajilla on turvallisuuskoulutus.

Edustusautojen käyttöön liittyy ajan säästämisen lisäksi myös turvallisuusnäkökulma.

– Kyseessä on joukko julkisuudenhenkilöitä. On tilaisuuksia, joissa heillä on parempi olla oma kuljetus. Joitain uhkatilanteita on joskus ollut, mutta ei mitään vakavampaa.

Autoissa ei ole ulkoisia tunnuksia. Erikseen kiinnitettävää Helsingin viiriä käytetään lähinnä edustustilaisuuksissa.

Maksatko lastenvaunuista 550 vai 2500 euroa – myyjä kertoo mitä eroa niillä on: "Alle tonnin vaunu on usein 10-15 vuotta vanha malli"

Tunnetko nämä legendaariset rannekellot? – Valtteri Bottaskin innostui: "Muuten olo tuntuu alastomalta"