Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Jatkuvasti rikki olleet liukuportaat poistettiin Malmin asemalta – tilalle rakennetut rappuset osoittautuivat pian hengenvaarallisiksi: "Ihan järkyttävät"

Murheenkryyni: Malmin aseman reistailevat liukuportaat vaihdettiin tavallisiin portaisiin. Ne ovat osoittautuneet petollisen liukkaiksi.

Svetlana Heikkilä laskeutuu hitaasti Malmin juna-aseman rappusia kaiteesta kiinni pitäen.

– En tykkää näistä portaista yhtään. Välillä on vielä kiire ehtiä junaan.

Kirkonkyläntien bussipysäkit ja junalaiturit yhdistävät uudet portaat ovat petollisen liukkaat.

Liukkautta on yritetty torjua hiekoituksella, mutta kivenjyvät ovat pakkautuneet keoiksi. Tasaista astumispintaa saa hakea.

– Ihan järkyttävät portaat! parahtaa Tanja Lähtevänoja, joka laskeutuu portaita kaiteesta kiinni pitäen.

Hän hämmästyy, kun kuulee, että portaat ovat uudet. Ne vaihdettiin, koska aiemmat liukuportaat olivat koko ajan rikki, eikä niitä saatu pidettyä kunnossa.

– Paljonkohan nämä ovat maksaneet ja millaisia kustannuksia tulee, jos joku loukkaa itsensä? Lähtevänoja kysyy.

Välillä junaan kiirehtivät ihmiset todellakin laskeutuvat liukkaita portaita juoksujalkaa.

Tiina Kuusisto kertoo vähällä piti -tilanteestaan: jalka lähti tasanteella alta, mutta onneksi käsi oli kiinni kaiteessa. Hän ei enää kyseisiä portaita käytä.

– Palautetta on tullut. Ne ovat liukkaat, myönsi kunnossapidon aluepäällikkö Eero Liehu Väylävirastosta HU:lle torstaina.

Pikakorjauksena portaisiin on ajateltu ulkokäyttöön soveltuvaa karhennusteippiä kunnes portaiden pinta saadaan karhennettua. Kunnossapidon kanssa on sovittu, että portaita hiekoitetaan jatkossa hienommalla hiekalla.

– Jotainhan niille pitää tehdä, Liehu sanoo.

Maanantaina portaat olikin jo putsattu hiekasta ja askelmilla oli karhennusteippiä.

Liehun tietoon ei ole tullut, että joku olisi loukannut itsensä portaissa.

– Se ei tarkoita sitä, etteikö sellaista olisi voinut tapahtua.

Liehu kertoo portaiden pinnan olevan graniittilaattaa. Siihen, miksi vilkkaan kulkuväylän porrasmateriaaliksi on valikoitunut liukas materiaali, Liehulla ei ole vastausta.

Elokuussa valmistuneet portaat ovat suunnitelman mukaiset. Liukkaus paljastui ensimmäisten pakkasten aikana.

– Ilmeisesti jonkin verran liukkautta oli myös vesisateella.

Portaiden rakentaminen kuului laajempaan urakkaan, jossa kulkuväylästä poistettiin vanhat liukuportaat, uusittiin yksi aseman hissi ja rakennettiin täysin uusi hissi haastavaan paikkaan radan viereen. Koko urakan hinta oli 1,7 miljoonaa euroa.

Vanhat liukuportaat ärsyttivät aseman käyttäjiä siinä määrin, että ne saivat aikanaan jopa oman Twitter-tilin.

– Liukuportaita piti uusia noin kymmenen vuoden välein ja siitä huolimatta niiden käyttövarmuus oli heikko, Liehu sanoo.

Talvella liukuportaiden riesana olivat lumi, jää ja hiekoitushiekka. Kesällä muun muassa helle aiheutti vikoja.

Liehu sanoo, että liukuportaat vaativat lähes sisätiloihin verrattavia olosuhteita, jotta ne toimisivat.

Lopulta sähkölaitteiden turvallisuutta valvova viranomainen Malmin juna-aseman liukuportaat käyttökieltoon.

Väylävirastossa päätettiin korvata liikkuvat portaat tavallisilla rappusilla (HU 24.8.2018).

Rappuset valmistuivat kuitenkin vasta elokuussa 2021.