Pitäisikö HSL:n ottaa käyttöön yhden vyöhykkeen kertalippu? – "Palvelisi lyhyitä asiointi- ja harrastusmatkoja"

Matkaliput: Helsinki haluaa, että mahdollisuus ottaa käyttöön kertalippu yhdelle vyöhykkeelle, esimerkiksi A:lle, selvitetään. Toiveissa on, että myös muut HSL-kunnat tai HSL:n hallitus olisivat kiinnostuneita edistämään asiaa.

Ratikkalipun poisto oli vyöhykemalliin siirryttäessä monelle kitkerä pala. Helpotusta voisi tuoda yhden vyöhykkeen kertalippu. Arkisto/Johanna Erjonsalo
Kaisa Paastela

Kaisa Paastela

Pitäisikö yhden vyöhykkeen HSL-matkalipun ostaminen olla mahdollista? Etenkin, kun vaarana on, että helsinkiläisten matkalippu (tyypillisesti AB) kallistuu edelleen, kun HSL pohtii uusia lippuvaihtoehtoja, joista yksi on tasatariffi koko seudulle (HU 23.6.).

Valtuusto hyväksyi viime keskiviikkona apulaispormestari ja valtuutettu Daniel Sazonovin (kok.) ponsiesityksen, että yhden vyöhykkeen kertalippu tullaan selvittämään ja sitä mahdollisesti tullaan muiden HSL-kuntien kanssa ”voimakkaasti edistämään”. Ponsi liittyi valtuutettu Pentti Arajärven (sd.) tekemään valtuustoaloitteeseen, jonka mukaan joukkoliikennettä pitäisi kehittää maksuttomaksi. Valtuusto totesi, että maksuttomuus ei ole yhteiskuntataloudellisesti perustelua ja joukkoliikenteen houkuttavuutta tulee kehittää muilla keinoin.

Jääkö AB-lippu historiaan? – näin paljon HSL-lipun hinta voi nousta, jos uusi ehdotus toteutuu

Tällä hetkellä yhden vyöhykkeen, esimerkiksi A-vyöhykkeen, lippua ei voi ostaa kerta-, eikä kausilippuna, vaan minimimäärä on kaksi vyöhykettä.

Vyöhykeuudistuksen voimaantulon kanssa samaan aikaan poistui erillinen, edullisempi ratikkalippu, mikä suututti joukkoliikennettä käyttäviä etenkin kantakaupungissa.

Sazonov toteaa HU:lle, että hänen ponsiesityksensä "juuret" ovat nimenomaan vanhassa ratikkalipussa. Silti yhteen kulkumuotoon lipun sitominen ei ole järkevää.

– Yhden vyöhykkeen kertalippu palvelisi lyhyitä asiointi- ja harrastusmatkoja, kuten vaikkapa metromatkaa Herttoniemestä Itäkeskukseen.

Sazonov uskoo, että huokeampi lyhyiden matkojen kertalippu saisi myös autonkäyttäjät valitsemaan useammin joukkoliikenteen.

Sen sijaan yhden vyöhykkeen kausilippua hän ei kannata, koska lipputuloilla pitäisi kattaa noin puolet HSL:n kustannuksista.

– Toki yhden vyöhykkeen kertalippukin edellyttää, että myös muut HSL-alueen kunnat tai HSL:n hallitus näkee tarpeen sitä edistää.

Talousvaikeuksissa painiva HSL nostaa lippujen hintoja – tällaiset korotukset tulossa

Vaikka hyväksytty ponsi ei ole yhtä sitova kuin vaikka läpimennyt valtuustoaloite, se tarkoittaa Sazonovin mukaan sitä, että kaupunginvaltuusto on ilmaissut "vahvan tahtotilansa".

– Ponsi on aina muotoa 'selvitetään mahdollisuutta'.

Ponsivastaus, eli mihin asian selvityksessä ollaan päädytty, tuodaan myöhemmin kaupunginhallitukseen, joka päättää miten asiassa edetään. Ponsi ei sen jälkeen mene enää uudestaan valtuustoon, selventää Sazonov prosessia.

Vasemmistoliiton Haglund: ”Maksutonta joukkoliikennettä voisi kokeilla Helsingissä” – uskoo tämän veroprosentin riittävän

HSL:n tarkastusmaksu nousemassa 100 euroon – helsinkiläispäättäjä poistaisi sen alle 18-vuotiailta kokonaan

”Jatka tämän käyttöä tai osta aito lippu jos on varaa” – HSL-lippuhuijauksella yllättävä tausta: ”Tarjoavat tiedon itse”

Matias Pajula, 23, saa pähkäiltäväkseen 1,3 miljoonan ihmisen joukkoliikenteen – "Onhan siinä riskinä, että helsinkiläiset joutuisivat maksamaan enemmän"

Seniorit vaativat edullisempia matkalippuja nyt adressilla – halvin lippu kallistui vyöhykeuudistuksessa 65 prosenttia

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut