Jos Helsingin keskustan vetovoimaa ja liiketoimintaa halutaan kehittää, kannattaa panostaa erityisesti niihin ihmisiin, jotka tulevat asioimaan kauempaa, sanoo päätoimittaja Karri Kannala pääkirjoituksessa.
– Voidaan olettaa, että kävelijät tulevat varsin läheltä. Heidän ei varsinaisesti ole tarvinnut tulla keskustaan – he ovat siellä jo. Jos puhutaan keskustan vetovoiman kehittämisestä eivät kävelijät ehkä ole se keskeinen ryhmä. Myös pyöräilijät tulevat varsin läheltä.
Kannala sanoo, että vetovoiman kannalta paras potentiaali löytyy erikoistavarakauppaan tulevista autoilijoista ja ravintolapalveluista kiinnostuneista joukkoliikenteen käyttäjistä.
– He tulevat keskustaan varta vasten asioimaan. Jos vetovoimaa ja liiketoimintaa keskustassa halutaan kehittää, näistä kahdesta ryhmästä löytyy se potentiaali, jonka perässä liikutaan ja johon kannattaa panostaa.