Kela-taksin tilaukseen uudet puhelinnumerot – myös muita muutoksia luvassa

Kela-taksin tilausnumero muuttuu vuoden alussa myös Helsingissä. Uudellamaalla on 1. tammikuuta alkaen kaksi palveluntuottajaa, joilta Kelan korvaamat taksimatkat tilataan. Jatkossa asiakkaalla on mahdollisuus valita, kummalta palveluntuottajalta hän tilaa Kela-taksin.

Suomen Lähilogistiikka Oy ja Taksi Helsinki Oy huolehtivat Kelan korvaamista taksimatkoista ja vastaavat siitä, että kaikki niiltä tilatut Kelan korvaamat taksimatkat hoidetaan tilauksen mukaisesti ja tarkoitukseen sopivalla kulkuneuvolla. Kyseessä on kokonaispalvelu, joka kattaa taksimatkojen tilauksen, yhdistelyn ja välityksen, kuljetuspalvelujen järjestämisen ja valvonnan sekä maksuliikenteen ja raportoinnin. Maksuliikenteessä käytetään Kelan sähköistä suorakorvausmenettelyä.

Jotta Kela voi korvata taksimatkan, matka pitää tilata Suomen Lähilogistiikka Oy:n numerosta 0800 051 50 tai Taksi Helsinki Oy:n numerosta 0800 414 600. Näistä numeroista tilatuista matkoista asiakas maksaa vain omavastuun, joka on enintään 25 euroa yhdensuuntaiselta matkalta. Tilauspuhelu on maksuton.

Uudet tilausnumerot ovat jo käytössä ensi vuoden matkojen tilaukseen. Tämän vuoden aikana tehtävät matkat tilataan vielä nykyistä tilausnumeroista.

Kuulo- ja puhevammaiset asiakkaat voivat edelleen tilata taksimatkansa tekstiviestillä. Asiakkaan täytyy kuitenkin ilmoittaa tietonsa ensin soittamalla uusille palveluntuottajille. Myös tekstiviestipalvelun tilausnumerot muuttuvat.

Valinnanvapauden lisäksi myös muita asiakkaiden toivomia muutoksia on luvassa. Jatkossa asiakas saa halutessaan tekstiviestillä tiedon, kun auto on hyväksynyt tilauksen, sekä kuljettajan puhelinnumeron.

Toinen tärkeä muutos on, että pitkäaikaiset tiedot asiakkaan oikeudesta taksin käyttöön sekä vuosiomavastuun (300 euroa vuonna 2022) täyttymisestä välittyvät Kelasta palveluntuottajalle.

Tiedot välitetään Takso-nimisessä sähköisessä kyselypalvelussa, jonka kautta voidaan asiakkaan luvalla välittää myös muita matkaan liittyviä pitkäaikaisia tietoja. Tällainen on esimerkiksi tieto siitä, tuleeko matkalle mukaan apuvälineitä.

Palvelun kautta voidaan asiakkaan suostumuksella välittää myös tieto siitä, onko asiakkaalle myönnetty toimeentulotuen maksusitoumus matkan omavastuuosuutta varten. Jos asiakas ei anna suostumusta sähköisen maksusitoumuksen käyttöön, Kela voi myöntää hänelle edelleen paperisen maksusitoumuksen.

Jos Kela on myöntänyt asiakkaalle aiemmin oikeuden vakiotaksin käyttöön, oikeus siihen säilyy, vaikka palveluntuottaja vaihtuu. Asiakkaan kannattaa tiedustella nykyiseltä vakiotaksiltaan, jatkaako hän kuljetuksia jommallakummalla uusista palveluntuottajista. Jos asiakkaan nykyinen vakiotaksi ei jatka asiakkaan kuljetuksia, asiakkaan pitää ottaa yhteyttä palveluntuottajaan uuden vakiotaksin järjestämiseksi.

Kela suosittaa, että asiakkaat kysyvät uutta vakiotaksia sen jälkeen, kun ovat ehtineet vertailla alueensa palveluntuottajia esimerkiksi alkuvuoden ajan.

Vuonna 2020 Kela korvasi Uudellamaalla 557 601 taksimatkaa. Korvauksia maksettiin 65 837 henkilölle, ja niiden kustannukset olivat 19,9 miljoonaa euroa.

Kela korvaa terveydenhuoltoon tehdyn matkan kustannuksia, kun matka on tehty sairauden, raskauden tai synnytyksen vuoksi. Matkat korvataan yleensä halvimman käytettävissä olevan matkustustavan mukaan. Jos asiakkaan terveydentila tai liikenneolosuhteet edellyttävät erityisajoneuvon, kuten taksin käyttöä, korvaus voidaan maksaa erityisajoneuvon käytöstä aiheutuneiden kustannusten mukaan.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut