Hämeentie muutettiin joukkoliikennekaduksi ja pyöräilijät saivat yksisuuntaiset pyörätiet. Remontin valmistumisesta asti yleinen kommentti liittyen Hämeentiehen on ollut se, ettei kadulla tunnu juuri fillaroijia näkyvän.
Onko tutkittua tietoa asiasta jo saatavilla?
– Kyllä on, vastaa Helsingin pyöräliikenteen koordinaattori Oskari Kaupinmäki kaupunkiympäristön toimialalta.
Kesäkuun mittauksessa Hämeentiellä liikkui 1 300 pyöräilijää vuorokaudessa ja syksyllä 700 per vuorokausi.
Kaupinmäki korostaa, että arviot ovat alustavia, mutta ne tuskin korjattuna ainakaan pienenevät.
– Ennen peruskorjausta Hämeentiellä meni vuorokaudessa noin 200 pyöräilijää, eli määrä on ainakin kolminkertaistunut, Kaupinmäki huomattaa.
Pyöräilijää ei saa sanoa pyöräilijäksi
Kaupunki seuraa pyöräliikenteen määrää sekä manuaali- että automaattilaskennalla. Manuaalisesti eli käsin laskemalla tehtävän suorittaa paikan päällä työntekijä. Automaattilaskentapisteitä on 22 eri puolilla Helsinkiä, myös Hämeentiellä. Niissä induktiosilmukka havaitsee, kun yli ajetaan pyörällä.
Hämeentielle on ennustettu 2 000 pyöräilijää vuonna 2025.
– Hyvin lupaavalta vaikuttaa. Koska pyöräliikenteen järjestelyt ovat olleet pitkään hyvin sekavat, niin Hämeentiellä on siihen nähden jopa yllättävän paljon ollut nyt pyörällä liikkujia.
Kun Hakaniemen ja erityisesti Siltasaarenkadun pyörätiet saadaan kuntoon, on Kaupinmäen mukaan Sörnäisten suunnasta todella sujuva yhteys keskustaan. Hän uskoo sen lisäävän pyöräilyä Hämeentiellä entisestään.
Hämeentie avattava autoille tunnelin valmistumiseen saakka
Hämeentien miljoonaremontti kohta valmis – jalkakäytävän reunasta irtoaa murikoita ajotielle